maanantai 14. marraskuuta 2011

Yleistä haastepohdintaa sekä muistutus satuhaasteesta

Vielä ei ole ihan retkiluistelukelit, mutta entisellä kotipaikkakunnallani oltiin varoituksen kanssa ajoissa jo lokakuussa (varmaan jo heinäkuussakin). Nyt marraskuun puolivälissä alan kaivata kovasti lunta, onneksi tälle viikolle on luvassa pakkasia eteläänkin. Viime viikolla nautin tavattomasti muutamasta kuuraisesta aamusta. Käyn aina kävelyllä ennen työpäiväni alkamista ja kuuran valaisemassa maisemassa ulkoilu oli miltei juhlava alku ihan tavalliselle arkipäivälle.

Koska minulla on nyt vaikuttavalla ja ajatteluttavalla tavalla hurja kirjajärkäle kesken, pidän omaa blogimeteliäni yllä muistuttaen teitä kaikkia satuhaasteestani, jonka julkistin lokakuussa. Ilahduttavan moni on jo osallistunut, toivottavasti moni uusi ilmoittautuu vielä mukaan. Satuhaasteen yhteydessä arvon kaikkien osallistuneiden kesken satukirjan sekä jouluisen yllätyksen, koska huomasin blogini täyttävän kolme vuotta marraskuun lopussa. Syntymäpäivä on oikeastaan periaatteellinen, koska ensimmäisen blogiarvioni kirjoitin tammikuussa 2009, mutta blogini alkusanat kirjoitin marraskuussa 2008. Niin se aika kuluu.

Satuhaaste on ensimmäinen itseni julkistamani haaste, mutta olen innolla mukana monissa muissa haasteissa. Uusimmat kaksi ovat Sinisen linnan kirjaston tyttökirjahaaste sekä Koko lailla kirjallisesti-palstalla lanseerattu Muumimaraton. Molemmat ovat sellaisia, joita en voi vastustaa. Rakastan muumikirjoja ja tyttökirjojen suhteenhan minulla on blogissani oma Kuukauden tyttökirja-projektini, josta aion tehdä oman alasivunsa, kunhan ehdin.

Suhtaudun osallistumiini haasteisiin lempeän leikkimielisesti. Olen innokas osallistuja, mutta huono muistamaan kaikkea, missä olen mukana. En ole kovin kunnianhimoinen haasteinnossani, mutta jollakin tasolla haasteet ohjailevat lukemistani. Totally British-haaste on saanut minut lukemaan brittiläistä kirjallisuutta entistäkin enemmän ja jo suorittamani Nostalgian jäljillä-haasteen myötä olen jatkanut nostalgiakirjojen lukemista, mikä toki kytkeytyy mainiosti tyttökirjaprojektiini. Satun minihaasteisiin olen osallistunut joka kerta, mutta olen selvästi unohtanut kirjata lukemani kirjat omalle haastesivullenikin. Samoin TB-haasteen kirjaaminen laahaa lukemisteni jäljessä. Olen pahoillani! Uusin ja ehkä mainioin haaste, jossa aion olla rennolla aikataululla mukana, on Sallan lukupäiväkirjan Sydänvikaisia pienviljelijöitä verta oksentamassa.

Kuinka innokkaasti te muut osallistette haasteisiin? Ovatko ne innostava motivaattori lukemiseen? Innostutteko helposti ja unohdatte sitten? Vai oletteko tunnollisesti mukana alusta loppuun saakka? Tai sivuutatteko ehkä kaikki haasteet kokonaan? Kaipaako joku lisää lukuhaasteita? Ja mikä on ollut rakkain haaste juuri sinulle? Itse intoilen eniten Totally British-haasteesta, mutta juuri sen kohdalla olen ollut tavattoman hajamielinen luettujen kirjaaja. Vakavasti en osallistumistani ota, mutta mielenkiinnolla odotan jo, mitä kaikkea ensi vuosi tuo tullessaan.

P.S. Kun viime viikko oli Finlandia-ehdokkaiden viikko, niin huomenna julkistetaan Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon saaja. Ehdokkaista oma esikoissuosikkini on ehdottomasti Iida Rauman Katoamisten kirja, joka on paitsi hieno romaani, omaa myös ehkä yhden vuoden kauneimmista kansista.

22 kommenttia:

  1. Lunta odotellaan täälläkin, vaikka en niin hirveästi siitä perustakaan. Mutta aika pimeältä tämä marraskuu muuten näyttää.

    Minulta on tulossa yksi satukirja, ehkä tällä viikolla, ehkä ensi viikolla. Olen nyt jotenkin ihan jälkijunassa kirjaamiseni kanssa!

    Minäkin suhtaudun haasteisiin kuten sinä, lempeän leikkimielisesti. Niihin on ihan kiva osallistua ja jonkin verran ne ohjailevat lukemista, mutta jos joku aihepiiri ei iske, ohitan haasteen helposti. TB-haasteen tiimoilta minäkin olen lukenut brittikirjallisuutta ja Sallan haasteeseen aion myös osallistua. Satun minihaasteet ovat siitä kivoja, että kynnys osallistua on tosi pieni, kun itse pystyy vaikuttamaan aika paljon siihen, mitä lukee. Ja Anna Karenina-kimppaluvussakin olen, vaikka teoksen hienous ei kyllä avaudu minulle ollenkaan:)

    NÄillä miettein tähän viikkoon, nyt täytyy lähteä herännyttä kuumepotilasta hoivaamaan. Jospa ehtisin tuomaan yhden TB-kirjan blogiin tänään!

    VastaaPoista
  2. Haasteet on kivoja, mutta olen kyllä tosi huono osallistumaan. En taida olla osallistunut kuin yhteen, nimittäin Jennin runohaasteeseen.

    Usein lukiessa haastejuttuja kyllä innostun, mutta aika ym. resurssipulat sitten palauttavat maanpinnalle.

    Mutta ihanaa, että joillan on tarmoa osallistua. Voin kuvitella kuinka kivaa olisi, jos itse innostuisin jostain aiheesta haasteen heittämiseen asti, se että muut siihen tarttuisivat!

    VastaaPoista
  3. Minä olen selvä haasteinnostuja, mutta saatan sittemmin joko unohtaa koko asian tai unohtaa kirjata lukemisia haastepostauksiin tai omalle haastesivulleni. Olen kuitenkin ehdottomasti pro haasteet. Olen muutenkin sellainen teema- ja projektiluontoinen lukija, ja kekseliäät haasteet ovat joka tapauksessa hauskoja blogimaailman piristysruiskeita. En usko, että kukaan ottaa niitä kauhean vakavasti (?). Saatan stressata joskus lukemisista, mutten ainakaan muista koskaan stressanneeni haasteiden kanssa.

    VastaaPoista
  4. Täällä myös yksi innostuja, joka sitten unohtaa mihin on lupautunut. Eniten olen varmasti tuottanut tekstiä ja lukenut kirjoja liittyen Paulan Kirjallista elämää haasteeseen. Kirjailijaelämäkerrat ovat vain niin kiinnostavia, että niitä tulee luettua. Tässä on ilmeisesti niin, että se mitä luen vaikuttaa haasteen valintaan eikä haaste lukemisen valintaan. Tuohon Sallan lanseeraamaan haasteeseen ajattelin osallistua, se liippa myös läheltä sitä mitä muutenkin tykkään lukea. Ehkä pitäisi välillä hypätä pois näiltä omilta mukavuusalueilta ja laajentaa lukemisiaan. No katsotaan, jos joku aihe nappaa.

    VastaaPoista
  5. Amma: Minä tykkään lumesta, koska se tekee kaikesta satua ja tosiaan vie tätä pimeyttä pois. Tykkään kyllä syksystä, mutta tässä vaiheessa marraskuuta mieli kääntyy talveen.

    Kiva, että sinultakin tulee satu!

    Suhtautumisesi haasteisiin taitaa olla aika samanlainen kuin minullakin. Kimppulukuihin en tosin ole uskaltanut lähteä mukaan, koska olen vähän ailahtelevainen lukija :)

    Pikaista paranemista kuumeiselle!


    Erja: Jennin runohaaste onkin tavattoman hyvä. Runoja on ihana lukea aina ajoittain ja "julkaisemalla" niitä blogissaan voi tuoda merkityksellisiä sanoja muillekin. Ja vaikkei itse osallistuisi kovinkaan moniin haasteisiin, on aina hauska lukea muiden haastepostauksia. :)

    Karoliina: Olet tässä ihan kuin minäkin! Minä olen esimerkiksi lukenut paljon TB-haasteeseen sopivia kirjoja, blogannutkin niistä, mutta unohtanut merkata tuonne haastelistaani. Täytyy tormistautua.

    Luulen, että joku saattaa ottaa haasteet ihan vakavasti. Ainakin muistelen, että joku joskus jonkun (että olisi sopivan epämääräistä ;)) haasteen yhteydessä sanoi, ettei osallistu, koska ei pelkäsi, ettei olisi kovin tunnollinen osallistuja ja se kävisi hänen luonnolleen. Mutta tällaisella rennolla astenteella sitä ongelmaa ei tule.

    Jaana: Sinäkin. :) Tuo Kirjallista elämää-haaste on kiinnostava. Aina toisinaan luen kirjan, joka sopisi hyvin Paulan haasteeseen, mutta en ole hypännyt mukaan enää kesken kaiken. Toinen haaste, jossa en ole mukana, mutta josta pidän, on kirjallinen maailmanvalloitus. Se oikeasti avartaa aika lailla.

    VastaaPoista
  6. Kuten Karoliina kommentoi, minäkin herkästi innostun haasteista, mutta saatan jopa unohtaa sitten..

    Tänä vuonna olen oikeastaan tarttunut nyt siihen Totally Britishiin, omaan Nostalgiahaasteeseen sekä suomalaisen keskiluokan-arkihaasteeseen ns. pidemmällä tähtäimellä. Sitten satunnaisesti otan osaa, esim. Jennon runohaasteeseen ja tarkoitus olisi myös nyt tässä kuussa saada vastattua Satu-haasteeseesikin.

    Mietin tuossa tovi sitten, että haasteet ovat kyllä kivoja, mutta toisaalta mulle tulee herkästi niistä sitten stressiäkin ja silloin koitan unohtaakin ne toviksi.

    VastaaPoista
  7. Yksi haasteintoilija lisää ilmoittautuu ;). Olen vähän hikke noiden haasteiden kanssa, mutta stressiä en myönnä ottavani. Aion lähiaikoina tehdä oman postauksen, jossa käyn läpi, miten haasteet ovat edenneet, ja sen myönnän, että jos esim. jostain TB-haasteen kategoriasta puuttuu yksi kirja, niin luen siihen sopivan kirjan ennen vuoden loppua jollei aivan mahdottomaksi mene ;).

    Pääosin haasteet ovat kuitenkin edenneet omalla painollaan, olen linkittänyt niihin kirjoja, joita muutenkin olisin lukenut. Esim. siskot ja keskiluokan arki ovat minulle luonnostaan mieluisia aihepiirejä, samoin Jaanankin mainitsemat Kirjallista elämää -kirjat.

    VastaaPoista
  8. Minä taidan olla kyllä luonteeltani niin suorittaja, että innostun haasteista. Ja yritän tehdä sen mitä lupaan, koska muuten asia saattaa jäädä häiritsemään. Tai unohdan koko jutun. Riippuu hiukan haasteesta ja tilanteesta... Yksi puuttuva kirja isossa ja kivssa haasteessa saattaisi kiusata niin että lukisin jotain vaikka "väkisinkin".

    Olen lumen suhteen vähän kaksijakoisissa tunteissa. Lumi on kivaa ja kaunista, mutta yhtään pidä kylmästä ja liukkaasta. Voitaisko sopia niin että tänä talvena jätetään hullut paukkupakkaset joissa naama jäätyy paikoilleen ja pysytään vaikka -5 asteessa??! Toisaalta tuntuu oudolta nähdä kaikkialla joulutarvikkeita myynnissä kun eilen juuri pongasin pajunkissoja kävelylenkilläni...

    VastaaPoista
  9. Katja, nyt on tullut niin paljon kaikkea, että osallistun ihanalla uusinnalla, josta sinäkin pidät! Liittyy lumeen etc.

    (Se kirja, josta piti alunperin tehdä, on ohut ja jossakin kirjastoni hukassa.)

    VastaaPoista
  10. Minusta haasteet ovat inspiroivia :) Olen kyllä sen verran suorittajatyyppinen, että vaikka joku haaste houkuttelisi kovastikin, niin en lähde mukaan, ellen ole aivan varma, että sen saan myös suoritettua. Totally British on edennyt ihan hyvällä tahdilla, Taiteilijaelämää-haaste taas on jäänyt vähän taka-alalle, vaikka kaksi kirjaa olisi valmiina sitäkin varten hyllyssä.

    Toisinaan kyllä unohdan merkitä haasteet ylös, esim. Minihaasteita en tahdo omassa blogissa muistaa erikseen mainita.

    Olen huomannut, että odotan jo innolla vuoden vaihtumista ja sitä, millaisia kiehtovia haasteita muut keksivät pistää pystyyn! :D (Toivottavasti jotakin oikein monipuolista ja laajaa, kuten tällähetkellä Karoliinan Totally British-haaste)

    VastaaPoista
  11. Susa: Samassa haasteveneessä siis ollaan. Minä olen ihan varma, että olen haastesivulle linkittämieni lisäksi ilmoitauttunut mukaan muihinkin, mutta unohtanut asian.

    Sinun nostalgiahaasteesi oli yksi suosikkini. Nostalgiakirjoja oli niin mukava lukea, että olisin mieluusti lukenut enemmänkin ihan haastetta varten, mutta näköjään luen etenkin lapsuusaikani kirjoja muutenkin. :)

    Maria: On ihan hyvä hikaroida stressittömästi. Se kuulostaa aika onnistuneelta "taktiikalta". :) Tee ihmeessä oma postauksesi haasteidesi sujumisesta, olisi kivaa ja kiinnostavaa lukea se.

    Minäkin olen haasteita varten lukenut sellaisia kirjoja, joita muutenkin lukisin, joten sikäli haasteissa mukana oleminen on vain suuri ilo.

    Norkku: On kyllä totta, että mieltä jäisi vaivaamaan, mikäli iso haastekokonaisuus jäisi kirjaa vaille vajaaksi. Vaikka itse totesin olevani haasteissa mukana rennolla otteella, niin kyllä minäkin saattaisin lukea jotain puoliväkisin, jos olisin niin lähellä haasteen suorittamista.

    -5 astetta olisi aika ihanteellinen talvilämpötila! Nollakelillä kaikki on niin harmaata ja loskaista, pikkupakkanen pitää maiseman kauniina. Minä muuten ihmettelin eilen samoin marraskuisia pajunkissoja.

    Leena: Ahaa, tiedänkin mikä kirja on kyseessä! Se kyllä ansaitsee uusinnan. :)

    Maija: Totally British on ehdottomasti oikea valiohaaste. Joku saman luokan juttu olisi kiva suorittaa ensi vuonnakin.

    Minä teen tosiaankin toisin kuin sinä: lähden innolla mukaan, vaikka sitten into saattaa lopahtaa. Onneksi molemmat tavat ovat sallittuja ja kummallakin tavalla pääsee osaksi Blogistanian hauskoja kirjahaasteita. :)

    VastaaPoista
  12. Osallistun mielelläni haasteisiin, vaikkakin aikataulut saattavat joutua kohdallani joustamaan. Tällä hetkellä olen mukana kirjallisessa maailmanvalloituksessa ja 10 klassikkoa -haasteessa. Jennin Muumimaraton houkuttelee myös kovasti!

    VastaaPoista
  13. Minä olen ilmoittautunut ihan älyttömän moneen haasteeseen; TB-haasteen lisäksi kesken ovat tälle vuodelle vielä siskoshaaste, 10 klassikkoa, maahanmuuttajahaaste ja nostalgiahaaste. Suomalaisen keskiluokan arki -haasteen sain suoritettua loppuun jo kesällä. :) Satun minihaasteetkin on jo kaikki suoritettu, mutta osasta kirjoista on vielä bloggaamatta. Huomaan myös etten ole muistanut pitää haastevälilehteä yhtään ajan tasalla. :) Minunkin vuoden ykköshaasteeni on ehdottomasti TB-haaste.

    Jennin runohaasteeseen olen vastannut jo pariinkin kertaan ja sinun satuhaasteeseesi yritän saada vastattua tällä viikolla. Itse asiassa olin kirjoittanut jo yhdestä sadusta postauksen ja tarkoitukseni oli julkaista se eilen, mutta mokasin jotain ja koko kirjoitus katosi (AAARGH!!!) niin että homma meni uusiksi. Niin, ja Sallan hauskaan haasteeseen sain luettua viime viikolla ensimmäisen kirjan. :)

    Minä olen ihan haastepöhkö, ilmoittaudun mukaan (melkein) kaikkeen ja nyt loppuvuodesta olen havainnut potevani jonkinasteista haastestressiä. Suurin stressi minulla on nolosti omasta Proust-haasteestani; kakkoskirja on edelleenkin kesken vaikka kohta pitäisi olla jo kolmaskin luettuna. Olen ollut viimeisen viikon sairaslomalla (nyt tiedän miltä vastasyntyneestä bambista tuntuu!) ja vaikka olen saanut luettua melko paljon, ei vanha ranskalainen tajunnanvirta ole nyt jaksanut innostaa. Hävettää. :)

    Nyt "pitäisi" periaatteessa ahkeroida loppuvuosi erityisesti TB-haasteen kirjoja, mutta toisaalta nyt kiinnostaisi lukea vaikka mitä uutuuksia ja tietty Finlandia-ehdokkaitakin!

    Mutta arvaa mitä! Luin eilen erään (minulle) uuden kotimaisen mieskirjailijan teoksen, ja pakko sanoa - mies kirjoittaa kuin Haahtela, mutta vieläkin paremmin! <3 Paljon kertonee jo se, että olen taitellut 136-sivuisesta kirjasta hiirenkorvalle miltei jokaisen sivun! Yritän saada kirjoitettua kirjasta parin päivän sisällä blogiini... ;)

    VastaaPoista
  14. Täytyy varmaan hiljalleen opetella näihin haasteisiinkin, kun välillä tuntuu pää lyövän niin tyhjää kirjoja valitessa.
    Niin ja tietenkin olenhan minäkin jo lukenut satuni tuohon satuhaasteeseen, sen kirjoittaminen vain jostain kumman syystä jää aina puolitiehen :)

    VastaaPoista
  15. Lumi toisi kyllä valoa tähän myhryävään keliin. Piristäisikin, ja saisin itseni vihdoin motivoitua etsimään sen kadoksissa luuraavan hatun! Heijastimiakin ostin tänään lisää.

    Minä tykkään haasteista, osallistuilen sellaisiin jotka kiinnostavat tai innostavat. Totally Britishin kautta olen löytänyt tänä vuonna monta uutta kirjailijaa ja lukenut kirjoja, joita en välttämättä olisi lukenut. Tällä hetkellä on pulmana, että minkä kirjailijan vielä löytäisin Modern Women Writers-kategoriaani.

    Nostalgia-haastekin on ihana, mutta saa nähdä saanko sitä vuoden loppuun mennessä luettua. Ellei sitten joulun tienoilla.

    Minä olen sen verran kilpailuhenkinen, että yritän kyllä suorittaa aloittamani loppuun ja sitten piiskaan itseäni jos en saavuta "tavoitettani" :D Olenkin tässä yrittänyt harjoitella sellaista rentoutta ja anteeksiantavuutta. ;)

    Sinun satuhaasteesi on myös ihana, sen ansiosta sain tosiaan vihdoin kaivettua Kiinalaiset sadut esiin ja niitä ollaan nyt miehen kanssa luettu muutama lisääkin.

    (ps. onnea jo etukäteen kohta kolmivuotiaalle ihanalle <3 )

    VastaaPoista
  16. Kuulostaa mukavalle tuo että pääset aamuisin kävelylle työpäivää ennen :)

    Haasteisiin suhtaudun tällä hetkellä aika laiskasti... Oman työn ohella sivutoimi vie niin paljon aikaa, varsinkin nyt joulun alla.. Mutta tykkään lukea toisten kommentteja ja kurkkasin tuon satuhaasteesikin, ihana!! Satujen lukeminen on jokailtainen "must" juttu meillä :)
    Ihanaa pirtsakkaa talven odotusta, valkeaa lunta ja valoa lumiomenalle!!! :)

    VastaaPoista
  17. Villasukka kirjahyllyssä: Muumimaraton on onneksi helppo, kun siihen voi osallistua yhdelläkin kirjalla (jos muistan oikein). :)

    Sara: Muistankin, että olet mukana monessa haasteessa, mutta aika usein ne kirjat saa onneksi sovitettua yhteen oman lempilukemisen kanssa. Esimerkiksi TB on sinullekin takuulla aivan napakymppi, mitä se on minullekin.

    Kurja kuulla, että satuhaastepostauksesi katosi jonnekin, mutta ihanaa, jos yrität uudelleen. <3 Älä ota stressiä omasta Proust-haasteestasi. Sekin on luonnollista, ettei kaikkea voi sittenkään lukea. (((((bambi)))))

    Nyt kyllä mietin ihan hurjasti, että minkä ihanuuden olet lukenut.


    Hanna: Kiva, että kerroit satuhaasteesta. Kävinkin kirjoitustasi jo kommentoimassa. Hienot sadut!

    Linnea: Oi niin, heijastimia pitää hankkiakin lisää. Minä kadotan niitä varmaan yhtä paljon Harjukaupungin Suomisen Olli sateenvarjoja.

    Sinulla on hyvä periaate osallistua niihin haasteisiin, jotka kiinnostavat. Teen itse samoin. Tai kyllä minua kiinnostaisi esim. kirjallinen maailmanvalloituskin, mutta toivon lukevani eri maiden kirjallisuutta muutenkin laajasti.

    Kiinalaiset satusi olivat ihania! Kiehtovia. :)

    T: Minä teen töitä kotoa käsin, joten kävelen aina vietyäni lapset päiväkotiin. Se on ihana tapa aloittaa päivä: saa raitista ilmaa ja ajatuksetkin tuntuvat kulkevan paremmin.

    Sinulla on ihana sivutoimi. :) Jos ehdit, osallistu satuhaasteeseen esittelemällä blogissasi lyhyesti joku teillä luettava satu. Talven valoa sinullekin!

    VastaaPoista
  18. Tänään on ollut ihana pikkupakkanen. Virkistävä ja jotenkin "oikea" sää vuodenaikaan nähden, kun puut ovat lehdettömiä.
    Haasteista saa kivaa inspiraatiota lukemiseen. Suorittajana en itseäni ainakaan halua ajatella. Siirrän asioita tuonnemmas, jos ei ole sopiva hetki, ja jos ja kun sellainen sopiva hetki tulee, tartun hetkeen.

    VastaaPoista
  19. Innostun, mutta unohdan.

    Tänä vuonna mun piti kiertää maailmaa ympäri. Musta tuntuu, että matka on vähän juminut yhdessä tietyssä maassa. Afrikassa yritin pistäytyä, mutta en sitten päässyt kovin syvälle sen viidakoihin kuitenkaan...

    Satuhaaste oli just tänään mielessä, pitäisi kaivaa se kirja vielä esiin =)

    VastaaPoista
  20. "Innostun ja unohdan" sopii kuvaamaan omaakin suhtautumistani. :) On hauskaa suunnitella, mitä johonkin haasteeseen lukisin, mutta käytännössä kirjavalintani elävät niin omaa elämäänsä etten juuri koskaan pysy minkäänlaisessa suunnitelmassa, löyhässäkään... Hyvä kun omat minihaasteeni olen saanut suoritettua. :D

    Haasteiden suorittamatta jättämiseen suhtaudun kaksijakoisesti: toisaalta vähän häiritsee ja harmittaa jos jokin jää roikkumaan, mutta ei kyseessä kuitenkaan sellainen asia ole josta viitsisin alkaa sen kummemmin stressata. :)

    VastaaPoista
  21. Minä sivuutan kaikki haasteet, koska tässä arjessa tuntuu olevan haastetta ihan riittämiin. En kaipaa vapaa-ajalle mitään haasteita, pelkkää nautintoa ja lekottelua :) Ei sillä, etteikö lukeminen olisi nautinto. Kyllä se on, joskus suurikin.

    VastaaPoista
  22. Johanna, Mari A., Satu ja Kirjailijatar: Nopeasti vain vilkutan teille nyt ja palaan kommentteihinne illemmalla. :)

    VastaaPoista