Kun kirjavuosi
loppuu ja on aika jollain tapaa listata tai summata lukemiaan, on väistämättä
ongelman edessä: periaatteessa kaikki blogatut kirjat voisivat saada
jonkinlaisen maininnan. Vuoden paras. Huonoin. Yllättävin. Suurin pettymys.
Iloisin yllättäjä. Vuoden matkakirja. Vetävin bussikirja. En nyt parempaakaan jaksanut
lukea -kirja. No, näitä riittäisi.
Nyt päättyvänä vuonna Lumiomena täytti kymmenen vuotta ja sen kunniaksi perustin blogille julkisen Instagram-tilin (klikatkaa itsenne seuraajaksi!). Reilun kuukauden ikäisellä kuvatilillä ei vielä kovin paljon katsottavaa ole, mutta aiemmin laitoin blogini kirjakuvia yksityiselle Insta-tililleni. Olen poiminut yllä oleva kirjakuvat pääosin sieltä (samat kuvat ovat toki olleet täällä blogissakin – aina blogissa aiemmin kuin muualla sosiaalisessa mediassa, tottahan blogi on minulle edelleen se ykkösmedia tässä). Kun nyt tänä viikonloppuna pohdin vuoden aikana lukemaani, katselin luettua kuvien kautta, kuvien antamien tunnelmien välittämänä.
Siispä, yhdeksän hyvää vuonna 2018 lukemaani:
Nyt päättyvänä vuonna Lumiomena täytti kymmenen vuotta ja sen kunniaksi perustin blogille julkisen Instagram-tilin (klikatkaa itsenne seuraajaksi!). Reilun kuukauden ikäisellä kuvatilillä ei vielä kovin paljon katsottavaa ole, mutta aiemmin laitoin blogini kirjakuvia yksityiselle Insta-tililleni. Olen poiminut yllä oleva kirjakuvat pääosin sieltä (samat kuvat ovat toki olleet täällä blogissakin – aina blogissa aiemmin kuin muualla sosiaalisessa mediassa, tottahan blogi on minulle edelleen se ykkösmedia tässä). Kun nyt tänä viikonloppuna pohdin vuoden aikana lukemaani, katselin luettua kuvien kautta, kuvien antamien tunnelmien välittämänä.
Siispä, yhdeksän hyvää vuonna 2018 lukemaani:
Molly McCloskey:
When Light is Like Water
Tämä kirja
palauttaa minut Irlantiin, josta sen kesällä ostin. Joskus lomalta ostettujen
kirjojen kohdalle osuu romaani, joka tuntuu kaikin osin hyvältä:
matkakohteeseen sopivalta (mikä ei tietenkään ole näiden matkaostosteni
lähtökohta), omaan lukumakuun osuvalta – ja ennen kaikkea erinomaiselta
kirjallisuudelta. McCloskeyta ei ole
suomennettu, mutta voisin kuvitella hänen tuotantonsa vetoavan siihen lukevaan
yleisöön, jonka lukumaku asettuu jonnekin Carol Shieldsin, Elizabeth Stroutin
tai ehkä Julian Barnesinkin tuotannon väliin: tarkkaa, älykästä ja sopivan piikikästä
kerrontaa, ihmismielen sisäisiä liikkeitä, suunnanmuutoksia ihmiselämässä. Ei
suurta dramatiikkaa, mutta taidolla kirjoitettua.
Helmi Kekkonen:
Vieraat
Kekkonen kirjoittaa
ilmavasti, ihanasti (!), kuten aina. Kerronta on älykästä ja hienovaraista.
Vieraat on yhdenpäivänromaani, jossa erilaiset tunteet, teot ja näkökulmat
muljahtelevat kuin kaleidoskoopissa ikään. Kekkonen ei missään vaiheessa
paljasta henkilöistään kaikkea, vaan lukijalla on tilaa tehdä omia päätelmiään.
Kokonaisuus väreilee, tarjoaa kurkistuksia monenlaisiin maailmoihin: hetkiin,
joista syntyy aikajatkumo – ja hetkiin, jotka pysäyttävät.
Maggie Nelson:
Argonautit
Upea
kirjoituskokoelma. En halua määritellä näitä esseiksi tai omaelämäkerraksi,
vaikka bloggauksessani taisin niin tehdä. Nelsonin älykkään analyyttistä, mutta
samalla tunteisiin menevää (mikä riemastuttava ja yhteen sovittuva ristiriita,
muuten!) tekstiä on virkistävää lukea. Nelson kritisoi yhtäältä hetero-,
toisaalta homonormatiivisuutta, valmiiksi annettuja malleja, vaikka hän sekä
elää niiden mukaisesti että rikkoo niitä. Paitsi yhteiskunnallista, älykästä ja
henkilökohtaista, on Nelsonin teksti myös hauskaa, vapauttavaa luettavaa.
Argonautteja onkin ihana (!) lukea. Se on teos, joka katsoo moneen suuntaan –
sisältä päin, rujosti ja kauniisti, varmasti mieleenpainuvasti.
Brett Anderson:
Hiilenmustat aamut
Anderson kirjoittaa
lapsuudestaan ja nuoruudestaan niin hyvin, että jos hän alkaisi
romaanikirjailijaksi, lukisin takuulla hänen tuotantoaan. Hän voisi kirjoittaa
myös kulttuuri- ja sosiaalishistoriallisen populaarin tietokirjan 1980- ja
90-lukujen Britanniasta. Anderson katsoo kaikkea tarkalla silmällä, mutta silti
jokseenkin romanttisesti. Nuoren aikuisuuden keskiöön nousee itsensä etsimisen
ja bändin muodostamisen ohella Lontoo, jonka paskainen puoli toimi Sueden
kappaleiden innoittajana. Pääkaupungin nuhruisilla kulmilla Anderson loi oman
fantasiansa, jossa vessakoppien seinäkirjoitukset, rähjäiset kadut ja
kebabpaikat toimivat kuin muusat. Kaiken romantiikan keskellä Anderson toki
huomaa, miten John Majorin ajan Lontoo oli köyhille kurja (ja eittämättä
sellainen Lontoo on nytkin).
Hiilenmustat aamut on
yksi viime aikojen suurimmista lukurakkauksistani. Se on kuin Sueden musiikki:
rosoinen ja romanttinen, yhteiskunnallinen, eksentrinen, kulttuuri- ja
luokkatietoinen, ja, ah, niin kaunis.
Katja Kettu: Rose on poissa
Tämän teoksen on kirjoittanut ihminen, jolla on hallussaan sanojen mahti, jonkinlainen taikavoima, jolla pyörittää sekä sanoja ja lauseita että tarinaa. Sellainen taika, joka saa yksityisen, kaikkein yksityisemmän, ja yhteiskunnallisen sovittumaan yhteen, joka saa kaiken tulemaan liki. Minun äitini muuttui sudeksi ja se on totuus. Sanoillaan Kettu pyörittää myyttejä ja realismia, herättää Weendigon ja sudet, yhdistää vanhat maailmat uuteen.
Tämän teoksen on kirjoittanut ihminen, jolla on hallussaan sanojen mahti, jonkinlainen taikavoima, jolla pyörittää sekä sanoja ja lauseita että tarinaa. Sellainen taika, joka saa yksityisen, kaikkein yksityisemmän, ja yhteiskunnallisen sovittumaan yhteen, joka saa kaiken tulemaan liki. Minun äitini muuttui sudeksi ja se on totuus. Sanoillaan Kettu pyörittää myyttejä ja realismia, herättää Weendigon ja sudet, yhdistää vanhat maailmat uuteen.
Rose on poissa kulki
sieluni sopukoihin, muttei jäänyt sinne – ei, koska se lävisti sydämeni.
Elizabeth Strout:
Nimeni on Lucy Barton
Juuri sellaista kirjallisuutta, jota rakastan. Nimeni on Lucy Barton on henkilökohtainen ja silti
yhteiskunnallinen: läsnä ovat jostain menneisyydestä kumisevat lapsen hätä ja
köyhyys, silloin ja nyt läsnä olevat avioliitto, tasa-arvo, vanhemmuus, sekä alati
äidin ja tyttären suhde – viimeksi mainittu kytkeytyy kaikkeen.
Eikä mitään ole
liikaa, ei liian vähääkään.
Mia Kankimäki: Naiset joita ajattelen öisin
Ei täysin
ristiriidaton, mutta: Jotkut kirjat liikkuvat kaukana, ihan muissa paikoissa ja aikakausissa, mutta
tulevat silti liki. Yksi tällainen jonnekin aivan muualle kuljettava, mutta
omiin ajatuksiin jäävä kirja on Naiset joita ajattelen öisin.
Tietokirjaksi luokiteltu, paikoin kaunokirjallisia kerroksia saava teos on
uusin sydän(siis ♥-)kirjani. Kankimäen
kirjasta löytyy, kuten hän itsekin viittaa, naisten Taikavuori. Naiset joita
ajattelen öisin on muusien kirja, ihana (!) kirja, lohdullinen kirja:
Ajattelen, etten
hemmetti vieköön ole sellainen nainen kuin haluaisin, mutta eipä ollut
Karenkaan.
Olli Jalonen:
Taivaanpallo
Joskus parhaimmat
lukuelämykset syntyvät kirjoista, jotka tarjoavat alkuun haasteita: kielen
omalaatuisia rakenteita, painavaa asiaa, tajunnanvirtaa, runsautta tai
niukkuutta, joskus yleistä vaikeutta päästä sisälle kirjan maailmaan. Mutta kun
luettava alkuvaikeuksien jälkeen vie mukanaan, palkitsee kokonaisuus usein
enemmän kuin kirja, jonka maailmaan solahtaa helposti. Taivaanpallo on romaani
yksilön kasvamisesta ja toiveista, muiden odotuksista, yhteiskuntaa repivistä
ristiriidoista, vanhasta ja uudesta. Se on romaani ihmisistä muutosten
keskellä.
Omanlaisellaan, sekä
kielen että kertomuksen, rytmillä hengittävä Taivaanpallo on Finlandiansa
ansainnut.
Minna Rytisalo: Rouva C
Tämä romaani on poikkeus tässä listauksessani, koska en kirjoittanut siitä varsinaista bloggausta, vaan sisällytin sen osaksi pieniä juhlia käsittelevää koontia. Syynä on se, että kirjailija on ystäväni ja luin Rouva C:n ensin käsikirjoitusvaiheessa ja myöhemmin tietenkin valmiina kirjana. Mutta vuoden parhaimpien listalleni romaani pääsisi joka tapauksessa: Romaani on rakkaustarina, vahvasti naisten ja tyttöjen oikeuksien puolella oleva romaani ja kirja, joka kertoo miten Minnasta tuli Minna Canth. Lisäksi Rouva C on kirjoitettu kauniilla suomen kielellä. Tämä omaperäinen romaani jää pitkäksi aikaa mieleen väräjämään.
♥♥♥
Niin, moni jää
listaamatta. Kunniamainintoja annan ainakin seuraaville: Rachel Cuskin
Ääriviivat (hieno!), Shirley Jacksonin Linna on aina ollut kotimme (kiehtova), Ville Similän ja
Mervi Vuorelan Ultra Bra -kirja (kuin sukellus osin omaankin nuoruuteeni), Pauliina Vanhatalon Toinen elämä (vuoden samastuttavin kirja) ja Terhi
Rannelan Kesyt kaipaavat, villit lentävät (ihana matkakirja). Nämä kaikki kirjat ovat sellaisia,
jotka olisivat voineet olla Best nine -joukossa.
Lisäksi listaamatta jäivät työkirjani. Ensiksikään en juuri tuo työkirjoja blogiini, mutta toki aina satunnaisesti teen poikkeuksen. Ja toiseksi en halua arvottaa työkirjojani siten, että nostaisin jonkun suosikikseni ohi jonkun toisen. Arvostan kaikkia niitä kirjoja, joiden parissa teen töitä.
Mutta mikä sitten olisi vuoden huonoin kirja? Lähtökohtaisesti en lue kirjoja, joiden oletan olevan huonoja (tosin syksyllä 2012 pidin huonon kirjan viikon), mutta joka vuosi löytyy teos, jonka voi nimetä itselleni kehnoimmaksi lukukokemuksesi. Tänä vuonna minulle se oli Agnès Martin-Lugandin Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia (osa koontipostausta, jossa mukana myös erinomaisia kirjoja), josta ei jäänyt oikein mitään käteen, höpölöpöä romanttista viihdettä, jonka nimikin oli aika höhlä. Anteeksi.
Huonon vastapainoksi voisin nostaa vielä iloisen yllättäjän: Eeva Turusen Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa, joka minut tekemään bloggaukseni pastissina. Niin, ja tänäkin vuonna minua on ilahduttanut Elena Ferranten Napoli-sarja, jonka viimeistä osaa kuitenkin vielä säästelen. Napoli-sarja sai minut tilaamaan HBO:n ainakin kuukaudeksi: My Brilliant Friend -sarjasta olen nautiskellut nyt välipäivien aikaan. Miten pakahduttava, tyylikäs, juuri oikeanlainen se on.
No niin, yhdeksästä kirjasta tuli vähän enemmän. Nyt välipäivinä olen lukenut kolmea eri tavalla hyvää kirjaa, joista lisää ensi vuonna.
Toivotan jokaiselle Lumiomenan seuraajalle onnellista alkavaa vuotta 2019! ♥
Lisäksi listaamatta jäivät työkirjani. Ensiksikään en juuri tuo työkirjoja blogiini, mutta toki aina satunnaisesti teen poikkeuksen. Ja toiseksi en halua arvottaa työkirjojani siten, että nostaisin jonkun suosikikseni ohi jonkun toisen. Arvostan kaikkia niitä kirjoja, joiden parissa teen töitä.
Mutta mikä sitten olisi vuoden huonoin kirja? Lähtökohtaisesti en lue kirjoja, joiden oletan olevan huonoja (tosin syksyllä 2012 pidin huonon kirjan viikon), mutta joka vuosi löytyy teos, jonka voi nimetä itselleni kehnoimmaksi lukukokemuksesi. Tänä vuonna minulle se oli Agnès Martin-Lugandin Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia (osa koontipostausta, jossa mukana myös erinomaisia kirjoja), josta ei jäänyt oikein mitään käteen, höpölöpöä romanttista viihdettä, jonka nimikin oli aika höhlä. Anteeksi.
Huonon vastapainoksi voisin nostaa vielä iloisen yllättäjän: Eeva Turusen Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa, joka minut tekemään bloggaukseni pastissina. Niin, ja tänäkin vuonna minua on ilahduttanut Elena Ferranten Napoli-sarja, jonka viimeistä osaa kuitenkin vielä säästelen. Napoli-sarja sai minut tilaamaan HBO:n ainakin kuukaudeksi: My Brilliant Friend -sarjasta olen nautiskellut nyt välipäivien aikaan. Miten pakahduttava, tyylikäs, juuri oikeanlainen se on.
No niin, yhdeksästä kirjasta tuli vähän enemmän. Nyt välipäivinä olen lukenut kolmea eri tavalla hyvää kirjaa, joista lisää ensi vuonna.
Toivotan jokaiselle Lumiomenan seuraajalle onnellista alkavaa vuotta 2019! ♥