Vuoteen
mahtui tietenkin monenlaista. Kirjallisina kohokohtinani lukemisen lisäksi ovat
olleet muun muassa Baba Lybeckin emännöimä Kirja vieköön! ja tietenkin
kirjamessut Turussa ja Helsingissä – miten rakastankaan
messujen ihanasti väsyttävää tunnelmaa. Vuoden ehkä hurmaavimman kirjallisuustapahtuman, Helsinki Litin, missasin tänä
vuonna aikataulusyistä, mutta ensi keväänä toivon pääseväni taas yleisöksi. Kansallisteatterin
bloggariklubille ehdin paristi. Ja yksi upeimmista projekteista, joihin
osallistuin, oli Yleisradion 101 kirjaa, jossa oli
mukana monia bloggaajia. Itse kirjoitin blogiini Markus Nummen Karkkipäivästä ja Iiris
Uurron Ruumiin ikävästä, kävin myös
radiossa juttelemassa Kreeta Onkelin Ilosesta talosta. Välissä tein toki kirjatöitäkin. ;)
Blogin
suhteen vuosi piti sisällään tutusti kirjoja ja pientä fiilistelyä retkien ja
matkojen muodossa. Nyt päättyvänä vuonna reissasin Lontooseen hiihtolomalla (piipahdin myös Harry Potter -studioilla) ja
joulun alla, kävin Bad Gasteinissa (ja unimaisemissa) ja Münchenissä ja risteilin Tukholmaan. Tein
perheeni kanssa retkiä myös Paavolan tammelle ja Porvooseen Runebergin kotimuseoon (ja
lisäksi mm. Suomenlinnaan, Savoon ja Pohjois-Karjalaan, mutta niistä en tainnut
blogata). Listasin myös Netflix- ja HBO-vinkkejä (enkä
ole vieläkään katsonut uutta Twin Peaksia), tein kamerasyrjähypyn Olympus-käyttäjäksi,
mutta palasin pian Canonin pariin, ja
aloitin edelleen kesken olevan Kirjamuistojen vuosikymmenet
-sarjan (en näköjään ole kovin hyvä haastamaan edes itseäni – noh, jatkan ensi
vuonna).
Kirjablogin
lukijoita kiinnostanee kuitenkin eniten luetut kirjat. On siis perinteisen
vuosilistauksen aika. Tälläkin kertaa listaamatta jää monta kirjaa, minkä
vuoksi huomautan etten nytkään välttämättä valitse vuoden parhaita, vaan sellaisia
jotka jäivät erityisesti mieleeni. Ja voisin mainita niin monia muitakin.
Jonkinlaiset kunniamaininnat kuuluvat ainakin Pasi Ilmari Jääskeläisen Väärän kissan päivälle, Anni
Kytömäen Kivitaskulle, Petina
Gappahin Muistojen kirjalle, Hilary
Mantelin Vain varjo häälyväiselle ja Charlotte
Brontën iki-ihanalle Kotiopettajattaren romaanille.
Ja monelle muulle. Instagramistani löytyy myös sellaisia, joita en alla mainitse. Huomautan vielä, että olen parhaillaan lukemassa kahta upeaa
romaania, joihin palaan vielä ja jotka molemmat todennäköisesti olisivat päätyneet
tälle listalle, jos olisin ehtinyt lukea ne loppuun ja vielä blogatakin niistä.
Tammikuu alkaa siis bloggaamisen suhteen hyvillä kirjoilla. ;)
Kun, näin
toivon, Blogistanian kirjallisuuspalkintojen aika koittaa hieman myöhemmin, joudun
sijoittamaan vuonna 2017 ilmestyneitä paremmuusjärjestykseen. Sitten olen ns.
tosipaikan edessä ja mukana oli alla mainittuja kirjoja – tai jotain ihan muuta.
Nyt voin vain iloisesti heitellä niitä näitä.
Lumiompun kirjavuoden…
…puhuttelevin romaani on
Selja
Ahava: Ennen kuin mieheni katoaa
Ahavan romaani menee syvälle naisen mieleen, entinen mies jää hänen katseensa kohteeksi, hänen menetyksekseen. Sukupuoli tulee väliin, mikä saa pohtimaan sitä, miten iso osa ihmistä se onkaan. Onko toinen enää sama? Ehkä on, ehkä ei. [--] Menetys, suru, viha, raivo, hiljaisuus: Ahavalla on taito kirjoittaa tunteet auki. Ja kun hän sen tekee, syntyy sekä sanataidetta parhaimmillaan että mitä henkilökohtaisin tarina.
Hupailu puolestaan
Anu Kaaja: Leda
En
vieläkään ole varma, mitä Ledasta pidin, mutta:
Leda on kiinnostavasti simppeli ja moninainen. Se on osin
kärjistetty ja toisaalta juonekas. Se voisi toimia mainiosti operettina, jos ei
ihan oopperana. Sen kepeys peittää alleen vakavuutta, sen puuteriset peruukit
saavat rinnalleen paitsi jo mainitun viettelysuunnitelman, myös alhaiseksi
nähtyjä asioita, kuten eritteiden kuvausta ja kuolemaakin. [--] Kauniin
kuoren ja tarkoituksellisen korean kielen alla sykkii rivo sydän.
Intensiivisin lukukokemus
Rosa
Liksom: Everstinna
Syyskuussa
oli tällaisin miettein eikä minun tarvitse ottaa sanojani takaisin:
Voiko Everstinna olla koko kirjasyksyn paras romaani? Voi. Tällaisen julistamisessa on toki aina oma vaaransa, joten toteanpa vain kirjan sisältöön monimerkityksellisesti viitaten, että Liksomin romaani on ihan helvetin hyvä kirja.
Voiko Everstinna olla koko kirjasyksyn paras romaani? Voi. Tällaisen julistamisessa on toki aina oma vaaransa, joten toteanpa vain kirjan sisältöön monimerkityksellisesti viitaten, että Liksomin romaani on ihan helvetin hyvä kirja.
Palkitsevin oli ehdottomasti
Kätlin
Kaldmaa: Islannissa ei ole perhosia
Kaldmaan
teos on toisaalta sukusaaga, joka kulkee menneestä nykyiseen, mutta se on myös
kokeellinen romaani, jossa runot, kansanperinne, juonikerronta ja
tajunnanvirta, sekä typografialla kertominen vuorottelevat. Suoran kerronnan
joukossa on sivuja, joille mahtuu vain sana tai korkeintaan muutama, on
pyöreään muotoon aseteltuja lauseita, kaavoja ja tehosteena toimivaa toistoa.
[--] Kaiken Kaldmaa nivoo taianomaisella tavalla romaaniksi, jonka
tahdissa lukija paitsi sulkeutuu romaanin ihmeelliseen maaperään, myös
hengittää kielen rytmiä, tässä ja nyt, silloin ja kohta.
Tyylikkäin
Ben Kalland: Vien sinut kotiin
Ben Kalland: Vien sinut kotiin
Kallandin kerronta ei notkahda hetkeksikään. Draaman kaari on täyteläinen, joskin paikoin (syystäkin) kärjistetty. Lauseet kulkevat vaivatta, juoni vetää lukijan mukaansa. Haikea ja kipeä tunnelma lepattelee sydänalassa. Kertojana toimiva Markus muistelee niitä hetkiä, jotka nyt tuntuvat merkityksellisiltä. Markuksen elämän fragmenteista muodostuu ehjä ja kaunis romaani.
Vien sinut kotiin jättää samalla kertaa surullisen ja onnellisen olon, mikä kielii Kallandin romaanin tyyllikkäästi pakahduttavasta voimasta.
Riemukkain
Juha Hurme:
Niemi
Miltei 450 sivua ja aikajatkumo maailmankaikkeuden alusta
Ruotsin vallan loppuun Suomessa. Hurme tykittää menemään melkoisella vauhdilla,
hetkittäin päätä huimaa, mutta kyydissä on helppo pysyä, sillä Hurmeen
minäkertoja kuljettaa Niemen tarinaa hauskasti, älykkäästi, koukkuja menneestä
tulevaan tarjoten.
Vaivattomimmin kulkeva
Zadie
Smith: Swing Time
Smith kirjoittaa vetävästi ja
älykkäästi, mikä on sellainen kirjallinen yhtälö, jota arvostan. Palaan
lukemisen iloon: on jotain erityistä uppoutua kirjaan ja lukea sitä nimenomaan
lukemisen ilosta, mutta saada siltä paljon muutakin – ihmisen kokoisen
suurromaanin.
Syvimpiin vesiin sukeltava
Hanya Yanagihara:
Pieni elämä
Vaikka mukana on paljon
surullista ja järkyttävääkin, on Pieni elämä suuri rakkaustarina. Rakkaus ei
ole romanttista eikä rakkautta ole helppo ottaa vastaan, koska rikki revitty
ihminen ei siihen kykene. Kuitenkin kyse on siitä, mikä kaiken kestää ja kärsii
[--]
Mammuttimainen romaani sukeltaa syviin vesiin, joista ei ole poispääsyä, mutta kun veden pintaa katsoo, siellä väreilee myös kohti kurottavaa valoa.
Mammuttimainen romaani sukeltaa syviin vesiin, joista ei ole poispääsyä, mutta kun veden pintaa katsoo, siellä väreilee myös kohti kurottavaa valoa.
Juurille houkuttavin
Mikko
Kamula: Ikimetsien sydänmailla
Vanha
folkloristi minussa lämpeni heti, samoin tietenkin Kamulan kuvaama savolainen sydänmaa
osui sydämeeni. Ja blogissa summaten:
Kokonaisuus on raikas kuin sateen jälkeinen
pihkalta ja sammalelta tuoksuva metsä – aavistuksen eksyttävä ja poluiltaan
hetkittäin pitkämatkainen, mutta yhä syvemmälle houkutteleva. Kohti uusia
polkuja ja Metsän kansa -sarjan jatko-osaa, siis!
Väärin luettu
Tai ok,
mitään kirjoja ei lueta väärin. Nämä kaksi kirjaa ovat kuitenkin sellaisia,
joiden hyvyyden tunnistan ja joiden olisin niin kovasti toivonut olevan minun
kirjojani. Kummankin kohdalla muutama ulkokirjallinen, blogin ulkopuolelle
jäävä asia, vaikutti lukukokemukseen liikaa. Suosittelen molempia romaaneja lämpimästi kenelle tahansa: ne ovat hiottuja kokonaisuuksia, upeaa kieltä, hieman
erilaisella tavalla nähtyjä maailmoja.
Katja Kallio: Yön kantaja
Katja Kallio: Yön kantaja
Katriina
Ranne: Miten valo putoaa
Riipaisevin, täyteläisin
Joyce Carol
Oates: Blondi
Vaikka Blondi on järkälemäisen
paksu, ei siinä ole mitään liikaa. Kaikki tarpeellinen on kansien välissä,
jokainen sivupolku rikastuttaa kokonaisuutta. Marilyn Monroesta
kiinnostumattomillekin Blondia voi suositella, sillä Oates luo älykkää, tarkan,
kiihkeän, herkkävireisen ja kaikessa niin kokonaisen kuvan naisten ja miesten
maailmoista, epätasa-arvosta, julkisuuden kiroista.
Oates kirjoittaa hurjasti ja
kiehtovasti: kaikkein yksityisin ja haavoittuvin on paljastettu. Se, millaisena
ihminen nähdään on eri asia kuin millaisena hänet tulisi nähdä. Kyse on lopulta
siitä, mitä jokainen haluaa ja tarvitsee, siitä mikä on elinehto: olla
rakastettu ja arvokas omana itsenään.
Kirja, jota rakastin
Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
Wilden ainoa romaani on paljon, muttei mitään liikaa. Se
on moraalifilosofinen tutkielma ihmismielestä ja narsismista, se on romaani
taiteesta, ja se on vielä kauhukertomuskin. Se on - nykytermiä käyttääkseni -
spekulatiivista fiktiota hienoimmillaan, nyt luettuna myös historiallinen
romaani oman aikansa säännöistä ja odotuksista. Nykykontekstista käsin lopun
voi lukea ainakin jossain määrin moralisoivana, mutta kauhistuttava loppu on
täydellinen romaanille, sillä turmelusta ei luultavasti voi kukaan ihminen
välttää - se vain muuttaa muotoaan kohteensa mukaan. “Ne ovat minun
sieluni kasvot.” Kiehtova, varmasti mieleenpainuva tarina vie
mukanaan.
♥
Mitähän kaikkea vuosi 2018 tuo tullessaan?