Siri Hustvedt:
Muistoja tulevaisuudesta
Otava 2019
Memories of the Future 2019
Suomentanut Kristiina Rikman
Kannen kuva Mauro Grigollo
394 sivua
Arvostelukappale
Yhdysvaltalainen (mahdollisesti) autofiktiivinen romaani
Otava 2019
Memories of the Future 2019
Suomentanut Kristiina Rikman
Kannen kuva Mauro Grigollo
394 sivua
Arvostelukappale
Yhdysvaltalainen (mahdollisesti) autofiktiivinen romaani
Me kaikki kärsimme
ja kaikki me kuolemme, mutta sinä, joka luet tätä kirjaa juuri nyt, et ole
vielä kuollut. Minä saatan olla kuollut, mutta sinä et. Sinä hengität sisään ja
ulos lukiessasi, ja jos pidät tauon ja lasket käden rinnallesi, tunnet sydämesi
lyövän, ja huone jossa olet, on valoisa, valoa tulvii sisään ikkunasta tai
lampusta tai näyttöruudusta, joka valaisee sivua ja osaa ruumiistasi kun luet.
Kirjailija S. H.
muistelee elämäänsä: lapsuuttaan Minnesotassa muiden norjalaisjuuristen
ihmisten parissa, nuoruuttaan New Yorkissa, kirjailijuuttaan, aviomiestään.
Kuusikymppinen kirjailija S. H. on aivan kuin kirjailija Siri Hustvedt – paitsi että Hustvedtin mies on kirjailija Paul Auster ja S. H.:n puoliso
luonnontieteilijä Walter.
Siri Hustvedtin
Muistoja tulevaisuudesta on kirja, josta tekisi ensialkuun mieli vetää
yhtäläisyysmerkit kirjailijan omaan elämään, lukea teosta autofiktiona. Ja
sellainen kirja voi toki ollakin, mutta samalla se laajenee romaaniksi,
henkilöhahmonsa muistelmiksi, tarinoiksi tarinan sisällä, kulttuuristen esikuvien ylistykseksi, identiteettipohdinnaksi, fiktiiviseksi muisteluksi (ja kuka tietää, ehkä
oikeaksikin).
Hustvedtin romaani
koostuu sen nykyhetkestä 2010-luvun loppupuolella, S. H.:n nuoruusajan
muistiinpainoista sekä hänen kirjoittamastaan romaaniluonnoksesta. Kaiken keskiössä
on kovasti Hustvedtin oloinen S. H., joka nuoruutensa New Yorkissa tuntee
olonsa ensin yksinäiseksi, mutta ennen kaikkea vapaaksi. Yksinäisyys helpottuu
S. H.:n tutustuessa Whitneyhin ja päästessään tämän myötä osaksi viiden naisen
porukkaa, “viiden jengiä”. S. H.:n seinänaapuri Lucy Brite puolestaan kiehtoo
nuorta kirjailijaa niin, että hän saa salakuuntelemastaan Lucysta aiheen
tekstilleen. S. H.:n nykyhetken ajatuksia määrittävät ikääntyminen, parisuhde, edelleen kirjailijuus, ja oman äidin muistisairaus.
#metoo on kirjassa
mukana sekin, 1970-luvulla tapahtunut saa S. H.:n hankkimaan veitsen.
Kirjailijuuden alkutaipaleen kuvauksessa saa S. H.:n nuoruudenaikainen käsikirjoitus paljon tilaa: lähestulkoon kokonaisia lukuja S. H.:n käsikirjoitusta sellaisenaan kuin se romaanissa halutaan esittää. Tämä ei osu aivan minun lukumakuuni: mielestäni
Muistoja tulevaisuudesta toimisi ilmankin. Mukana on myös Hustvedtin
piirroksia, jotka osaltaan tukevat tekstiä. Hustvedt on taitava karikatyyrien
tekijä.
Kokonaisuus on
siis runsas, muttei liiallinen. Hustvedt kirjoittaa koko ajan taidolla,
tietenkin, mutta hän myös eksyttää lukijansa – ainakin sellaisen, joka lukee
kokonaisuutta väsyneenä. Muistoja tulevaisuudesta ei ole millään muotoa
yhtenäinen tai ehjä romaani, autofiktio tai mikälie, mutta sellaiseen se tunnu
edes pyrkivän ja miksi pitäisikään.
Lukukokemuksesta
kasvaa ihastuttava, mutta ristiriitainen: osa viehättää, osan tekisi miltei
(muttei ihan) mieli hyppiä yli. Lukijan kannalta tärkeintä on Hustvedtin
taitavuus kirjoittajana. Hän kirjoittaa aina niin hyvin, että hänen
kirjoittamanaan lukisi mielellään lähes mitä tahansa. Hustvedtin onnistuu
kaiketi aina yhdistää tietynlainen korkealentoisuus ja maanläheisyys:
romaanihenkilönä hän (tai nyt: S. H.) on toisaalta kuin itsenään lähellä
lukijaansa ja toisaalta jossain saavuttamattomissa. Lopputuloksena lukija enimmäkseen viihtyy, koko ajan sivistyy ja hetkittäin joutuu hukkapoluille.
Tässä kaikessa Muistoja tulevaisuudesta on taattua Hustvedtia.
Tässä kaikessa Muistoja tulevaisuudesta on taattua Hustvedtia.
♥
Muualla: Leena Lumi, Kirjaluotsin Tiina.
Oiva postaus tästä moninaisiin muistoihin taipuvasta tulevaisuudesta!
VastaaPoistaLukiessa välillä suorastaan ärsytti, ja teos jätti ambivalentin tunteen valtaan haastaessaan ylihypintään, jonka Hustvedin eittämätön taitavuus ja liki maaginen ote lukijastaan estivät. Lopputulemana erilainen, vaan ei tyhjäksi jättävä ja kiintoisa teos.
Takkutukka, miten hyvin puet tämän sanoiksi: "...teos jätti ambivalentin tunteen valtaan haastaessaan ylihypintään, jonka Hustvedin eittämätön taitavuus ja liki maaginen ote lukijastaan estivät." Juuri noin! En voinut hyppiä yli, koska Hustvedt kirjoittaa niin taitavasti, mutta silti ärsyynnyin osin. Kiinnostavaa!
PoistaKatja, kirja on tosiaankin sirpaleinen. Onko se sitä Hustvedtin taiteellisuutta sitten, mutta olin itsekin aika uupunut kun luin tätä ja lopulta annoin luettua hautua, että löysin itselleni tärkeät kohdat: Olenhan kuitenkin niin pitänyt Sirin kirjoista, mutta tämä ei mene tietenkään ohi KMR:n. Sirin äitihän sanoo hänelle siellä vanhainkodissa, että 'kirjoitat itsestäsi'. (Tämä muistin varalta.) Kun kirja on valmis Siri vie sen äitinsä yöpöydälle ja toivoo, että tämä ei lue kirjaa 'liian tarkasti' eli hän lienee tarkoittanut 'vatkaamista' yms.
VastaaPoistaKun luin sinun ja Takkutukan kommentteja, tekee mieli sanoa se yksinkertaisemmin. Siri haluaa on paras! Hänen kunnianhimonsa ajaa häntä toisinaan niin merkillisille poluille ettei tosikaan. Vapiseva nainen ja KMR ovat edelleen minulle Siriltä suosikkejani. Lumous oli minusta harjoitus KMR:ä varten.
♥♥
Leena, totta: Siri Hustvedtin kunnianhimo ajaa hänet varmasti omanlaisilleen poluille. KMR on minunkin suosikkini, pidin myös Kesästä ilman miehiä. Amerikkalainen elegia ei ollut minulle, Lumous oli.
Poista♥♥
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista