maanantai 8. heinäkuuta 2013

Lasten kanssa (hieman kirjallisessakin) Lontoossa

Lontoo-kirjojen viikkoni on vaikuttanut aika hiljaiselta täällä blogissa ja lukemisen osalta viime viikko oli muutenkin harvinaisen vähäsivuinen, mitä normaaliin lukutahtiini ja -intooni tulee. Pääsin kuitenkin viettämään Lontoo-viikkoa - Lontoossa.

Lontoo on suosikkilomakohteeni. Jo lapsuudessani sain jostain syystä mieleeni, että viihtyisin mainiosti Isossa-Britanniassa ja muistan ala-asteikäisenä lukeneeni silloista Aurinkomatkojen lomaopasta opetellen ulkoa kaupungin plussia ja miinuksia turistin näkökulmasta. Ensimmäisen kerran matkustin kuitenkin Lontooseen vasta vuonna 1999. Sen jälkeen olen vieraillut kaupungissa mieheni kanssa muutamia kertoja, viimeksi kesällä 2009. Nyt viikonloppuna päättynyt reissumme oli ensimmäinen lasten kanssa Lontooseen tekemämme, meitä oli siis matkustamassa kaksi keski-ikäistyvää aikuista ja syksyllä tokaluokalle menevä tyttö sekä eskarin aloittava poika. Viiden päivän mittaisen loman jälkeen uskallan suositella Lontoota kaikille kaupunkilomailusta kiinnostuneille lapsiperheille. Muutenhan suosittelenkin Lontoota kenelle tahansa: niin lukutoukille, puutarhaintoilijoille, teatterin ystäville, shoppailijoille, kävelijöille, eläinten ystäville ja yhtä lailla peribrittiläisyyden kuin vaihtoehtokulttuurien perään haikaileville.

Lasten kanssakaan matkatessa ei kirjoja tarvinnut tietenkään unohtaa, mihin pääsen myöhemmin. Lasten kanssa matkustamisesta voi lukea monista blogeista, täältä taas löytää mainioita vinkkejä siihen, mitä kaikkea lasten kanssa voi tehdä vanhassa kunnon Lontoossa. Olin lukenut ennakkoon, että vaikka britit ovat kohteliaita, ei lapsia aina suvaita Lontoossa ja että esimerkiksi metroa kannattaa välttää ruuhka-aikaan. Kattia kanssa, ainakin meidän kohdallamme! Metrossa meille annettiin melkein aina tilaa, mutta suosimme kaksikerroksista bussia tunnelman ja maisemien vuoksi. HSL-alueen ladattavaa matkakorttia muistuttava Oyster Card oli kätevä meille aikuisille, lapsethan matkustavat Lontoon alueella ilmaiseksi, myös Gatwick-expressissä. Myös kaupoissa saimme hyvää palvelua ja monet ihmiset jututtivat etenkin tytärtäni; poika on sen verran ujo, että piiloutui aina mieheni tai minun selän taakse, jos joku koetti puhuttaa.

Yövyimme Leicester Squarella sijaitsevassa Radisson Edwardian Hampshire -hotellissa. Hotellin sijainti Westendissä, huvielämän keskuksessa, arvelutti alkuun nimenomaan lapsiperheen näkökulmasta, mutta koska meidän lomamme aikana ei ollut lainkaan elokuvien ensi-iltoja, oli tunnelma melko rauhallinen. Huoneestamme oli näkymä Leicester Squarelle, joka on aukio, jonka keskellä on puisto ja reunoilla elokuvateattereita. Hotellissa palvelu pelasi ja lapset odottivat aina innolla, mitä kaikkea siivooja oli keksinyt tehdä pyyhkeistä, ainakin norsuja ja joutsenia.

Olen matkustajana fiilistelijä enkä koskaan tee tarkkoja suunnitelmia siitä, missä pitää käydä tai mitä täytyy tehdä loman aikana. Lasten kanssa reissatessa otimme melko rennosti: kävimme katsomassa muutamia nähtävyyksiä, mutta enimmäkseen kävelimme ja hengailimme. Lontoon museoista monet ovat ilmaisia ja esimerkiksi National History- ja Science-museoissa aika menee pientenkin lasten kanssa kuin siivillä. Museoitakin ihanampia paikkoja ovat kaikki Lontoon puistot. Kensingtonin puistossa on pakko moikata Peter Panin patsasta, prinsessa Dianan nimeä kantava leikkipuisto on sekin Peter Pan -teemainen. Hyde Parkin puolella oleva ruusutarha viehätti ainakin meidän lapsia ja suurten puiden alla voi olla kuin majassa. Oravat ovat Lontoon puistoissa melkein kesyjä. Mekin ruokimme niitä pähkinöillä, mutta en antanut lasten koskettaa eläimiä käsin. Poikani ihastui oraviin niin, että aikoo kuulemma sitten eläkkeelle päästessään alkaa oravanhoitajaksi "koska sitten mun ei tartte mennä töihin ja mulla on aikaa hoitaa niitä".

Lontoosta on helppo tehdä retkiä lähelle ja kauas. Me emme tällä kertaa lähteneet ulos kaupungista, mutta suuntasimme kuitenkin "itäisille kulmille" ja vierailimme Hackney City Farmilla. Tällaisia kaupunkimaatiloja on Lontoossa useita. Hackeyn tilalla oli possuja, ankkoja ja kanoja, lampaita, kaneja, äkäinen kissa, sympaattisia aaseja sekä viehättävä hyötypuutarha kera ötökkähotellin. Pääsymaksua maatiloille ei ole, joten suosittelen ainakin Hackeyn tilaa, joka viehättää jo pelkillä rakennuksillaankin. Kuin astuisi jonnekin Sydämen asialla -sarjan maailmaan!

Lontoossa on siis paljon ilmaista ja mukavaa. Shoppailun suhteen kaupunki on tietenkin liiankin hyvä, tarjontaa on runsaasti. Me kiersimme totta kai Hamley'sin, yhden maailman suurimman lelukaupan, muutamaankin kertaan. Itse koin kaupan rasittavaksi, joka puolella oli leluesittelyjä, jotka lähentelivät pakkomyyntiä. Kaiken lisäksi Hamley's oli kalliimpi kuin Harrods. Harrodsilla kiertely oli lasten mielestä hauskaa ja tavaratalon leluosastolla myytävät aidon kokoiset kirahvi ja jääkarhu - vain 3,500 ja 4,000 puntaa! - ihmetyttivät meitä kaikkia. Harrodsin ja Fortnum and Maisonin ruokaosastot ovat mielestäni viehättäviä ja kotiin toimmekin erilaisia keksejä peltipurkeissa. En voi vastustaa purkkien lumoa.

Kirjanörtti odottaa matkaltaan tietenkin aina sekä lukurauhaa että uusia kirjaostoksia. Lontoon monet kirjakaupat ovat minulle onneksi entuudestaan tuttuja, nyt ehdimme pikaisesti pistäytyä muutamassa. Kirjaostoksia tein vähän, Pekan innoittamana hankin Iris Murdochin romaanin The Bell ja hotellihuoneessamme ollut Harper's Bazar -lehti sai ostamaan Maggie O'Farrelin Instructions for a heatwaven, jonka ehdin matkani aikaan lukea. Lisäksi ostin Karhuherra Paddingtonin keittokirjan. Lontoo-aiheiselle lukuviikolleni kävi kuitenkin Lontoossa kehnosti: iltaisin nukahdin aina samaan aikaan kuin lapsetkin, joten lukuaika jäi vähäiseksi. O'Farrelin romaanin lisäksi luin satakunta sivua eräästä Lontoosta alkavasta kirjasta, joka saattaa jäädä minulta kesken jo kolmannen kerran tämän vuoden aikana. Palaan siihen ja muihin Lontoo-aiheisiin kirjoihin kuluvan viikon aikana, koska jatkan teeman parissa täältä kotoa käsin. Kirjat kyllä odottavat kärsivällisesti, lukija ei aina niinkään.

Jos lukeminen oli matkalla vähäistä, oli meillä melkoista kirjallista sokeria pohjalla. Nimittäin iltapäivätee! Iltapäivätee on mielestäni ihastuttava turistiaktiviteetti. Tällä kertaa pääsimme Roald Dahlin Matildan tunnelmiin Radissonin Mercer Street -hotellin ravintolassa, jossa tarjottiin Stupendous Afternoon Tea:ta. Tarjolla oli niin erilaisia kerrosvoileipiä, ihania skonsseja (aah!), mustikkaisia muffinseja, suklaadippiä, hedelmiä ja vaahtokarkkia, sitruunakakkua, mutakakkua, hedelmäistä torttua ja vielä jotain vaaleanpunapäällysteistä kakkua. Teetä oli tarjolla useaa laatua, valitsin tietenkin Earl Greyn. Lapset saivat "taikapirtelöt". Koska teehetken teema oli kirjallinen, saivat lapset vielä omat kappaaleet Dahlin kirjaa. Nyt täytyy etsiä suomennos omaan hyllyyn, ja ehkäpä seuraavalla koko perheen Lontoon-matkallamme menemme teatteriin katsomaan Matildaa.

Mikä Lontoossa sitten oli parasta? "Ihan kaikki, mä muutan isona sinne asumaan", tuumi tyttäreni. Itse rakastan puistoja, teehetkiä, Covent Gardenia ja Kensingtonia sekä sitä ihmeellistä tunnelmaa, jonka olen aistinut jokaisella Lontoon-matkallani. Minulle Lontoo on kaupunki, jossa on aina niin kotoisa ja hyvä olo.

1. Kuulostaa tutulta tuo: muutan sinne isona asumaan. Niin uhosi vanhin tyttäreni ja nyt hän asuu Lontoossa ja pienemmät sisaret toitottavat samaa mantraa. He ovat käyneet Lontoossa kerran aiemmin ja olivat aivan myytyjä: teini-ikäisistä Lontoo tuntui paratiisilta.Nyt odottavat huomenna alkavva matkaa kuin kuumilla hiilillä.

Minäkin olen matkailijana fiilistelijänä ja harvoin teen suunnitelmia etukäteen. Katsotaan mihin meidän tiemme Lontoossa päätyvät.

1. Jaana, onpa metkaa, että sinun esikoisesi oli pienenä noin määrätietoinen ja asuu nyt Lontoossa. Lontoossa on jotain, joka kiehtoo eri ikäisiä. Meillä lapset innostuivat oravista ja lelukaupoista, teinit varmasti jostain ihan muusta ja itse 26-vuotiaana (jolloin pääsin kaupunkiin ensimmäisen kerran vuosien haaveilun jälkeen) lumouduin suurista puista ja eri kaupunginosien kylämäisyydestä.

Nauti Lontoo-fiilistelystä!

2. Oi, kuulostipa ihanalta reissulta!

3. Brittilästä palaa kyllä hymy huulilla takaisin.

Itse olen käynyt lontoossa juuri heinäkuussa ja muistan sen, että siellä oli tavattoman paljon turisteja, tuntui että kuulin vain espanjaa koko matkan ajan =) En aivan silloin päässyt ihastumaan kaupunkiin. Maaliskuun matka leedsiin taas oli niin rauhallinen (vaikka juostiinkin paikasta toiseen), että ihastuin ainakin vähäsen ♥.

Me ollaan käyty lasten kanssa vain Tukholmassa ja sitten Katmandussa. Ensimmäisessä oli miellyttävän helppoa ja yllättäen muuten myös jälkimmäisessä. Jotenkin sitä etukäteen kammoaa matkustamista lasten kanssa, mutta sitten se on kuitenkin ihan helppoa. Ja lapset sopeutuvat niin helposti.

1. Mari a, totta. Britanniassa on jotain taikaa. Minä olen käynyt Lontoossa jo kolmesti juuri heinäkuussa ja olen onnistunut välttämään pahimmat ruuhkat: kartan ainakin Oxford Streetiä, suosin busseja metron sijaan enkä ole mennyt esim. Tussaud'in vahakabinettiin. Näin ollen heinäkuinenkin Lontoo on jäänyt mieleeni aika leppoisana paikkaa. :)

Tukholma on aina ihana. <3 Ja mielenkiintoista kuulla Katmandusta. Se on totta, että lapset sopeutuvat hyvin - yleensä varmasti aikuisia paremmin.

4. Voi että muistot palasivat mieleeni näin hyvästä matkakertomuksesta. Aikaa on vierähtänyt omasta viikon lomastani Lontooseen. Ihmiset olivat todella ystävällisiä, vaikka laukkuvarkaista varoteltiinkin. Kävin katsomassa Catsin, jonka esitykset on jo lopetettu. Menisin ehdottomasti musikaaliin seuraavallakin kerralla. Peter Panin patsas oli aina matkamme varrella hotellista kaupungille, kun kävelimme puiston läpi. Kävimme myös Kensington Flower Showssa ja sinne pääseminen oli todellinen ihme. Tietysti vahamuseo piti kokeilla ja Lontoon Zoo. Kanavan vartta kävellessä elefantit olivat päiväkävelyllä ja tulivat meitä vastaan. Tietysti kävimme Nalle-kaupassa. Lontoo jäi sydämeen.

1. Oi, Cats on siis lopetettu! Meillä on ystäväpariskunta, joka matkusti Lontooseen muutamankin kerran melkein vain Catsin takia.

2. Mai Laakso, hauskaa että palautin mieleesi Lontoo-muistoja. Kensingtonin puistossa on ihana kävellä. Kahdella ensimmäisellä matkallamme hotellimme oli Bayswaterissa ja kävimme Kensgintonin puistossa päivittäin. Muutamalla viime reissulla olemme yöpyneet Belgraviassa ja Westendissä, mutta silti Peter Pania on pakko päästä ihailemaan joka kerta.

Minä en muuten ole vieraillut Madame Tussaudin vahakabinetissa. Esikoiseni näki paikkaa mainostavan lehtisen ja kiinnostui niin, että varmaan joskus täytyy käydä siellä.

Lontoo on minunkin sydämessäni.

(Ja oho, minäkin yllätyin Catsin lopettamisesta)

5. Ihana postaus! Itse en ole koskaan Lontoossa käynyt, mutta tarkoitus olisi lähitulevaisuudessa päästä. Postauksesi jälkeen kuumottelee taas hieman enemmän se lähteminen. (Mutta nyt ensin kyllä hoidetaan pois alta huomenna starttaava matka ;))

1. Katri, suosittelen kyllä Lontoota, jos tulee tilaisuus matkustaa sinne. Hyvää matkaa huomisesta alkaen! Mieltäni kutkuttaa, että minne mahdatte suunnata. :)

6. Oijoi, tämä täytyy kokea! Rakastin Irlantia, miksen sitten Lontoota (ja/tai Englannin maaseutua). Kuvasi kertovat, miten paljon kaunista ja luontoa voi mahtua myös suurkaupunkiin.

Dahlin kirjoista muistan, miten ihastunut Meri oli niihin ja sitten minä. Onneksi kirjat ovat vielä meillä opiskelija-asunnon kirjahyllyvajeen takia;)

Kiitos tästä Lontoo-makupalasta♥

1. Leena, luulen, että rakastaisit kyllä Lontoota ja etenkin Englannin maaseutua. Ajattele: tuulta nummilla tai Cornwallin jylhiä rantamaisemia, englantilaisia puutarhoja - kaikkea. Lontoo on mielestäni suurkaupungeista ihanin.

Minä olen lukenut Dahlilta novelleja, mutta lastenkirjoista vain Jalin ja suklaatehtaan. Se onkin huippu. Nyt pitää lukea Matilda.

2. Minua on alkanut rassata vääränpuoleisen liikenteen pelko: Muuten olisimme jo tänä keväänä ajaneet pitkin Englannin maaseutua. Katsos, kun tulee joku hätätilanne, niin ihminen reagoi alitajunnan kautta ja jos R. on ajanut vaikka miljoona kilometriä oikeakaistaista ja sen sääntöjen mukaan niin...Pitkä viikonloppu Lontoossa tai sitten vain on uskallettava, sinne...Irlannissa meillä oli ystävä, joka kuskasi ja kerran menimme Galway-Dublin välin junalla.

Matilda meillä onkin ja se on ihana.

3. PS. Tuo eka kuva on ihan satumainen...

4. Leena, Britanniassa on aika hyvä julkinen liikenne. Junalla ja busseilla pääsee maalle. :) Me olemme kerran - häämatkalla kesällä 1999 - käyneet bussilla Bathissa. Ja pitkä viikonloppu, mieluiten ainakin 5 päivää, Lontoossa on hyvä aloitus. Ottakaa hotelli läheltä St. Jamesin tai Kensingtonin puistoa, uskoisin sinun rakastuvat Lontoon puistoihin.

7. Voi henkäys miten mahtavia kuvia. Upea loma teillä takana!

8. Olipa ihana lukea mietteitäsi minullekin niin rakkaasta kaupungista. ;) Itse välttelen ns. pahimpia turistipaikkoja, koska luonnollisesti ne on jo niin nähty.

En oikein itse ymmärrä tuota mahdollista lapsivastaisuutta, sillä tämä maahan tursuaa aktiviteetteja nimenomaan lapsille ja perheille. Tubevaroitus voi juontaa juurensa siitä, että pahimpina ruuhka-aikoina tunnelma tubessa on todella ahdas ja hikinen. Siinä voi helposti eksyä vanhemmista ja jopa jäädä oven väliin (itse olen meinannut jäädä ruuhkassa tuben ovenväliin ja kokemus oli kammottava!).

1. Elegia, mietinkin sinua Lontoossa. :) Koska asut siellä, varmasti ei tee mieli mennä turistipaikkoihin. Mutta turistina ainakin noissa museoissa on ihana viettää aikaa. Niitä kaikkein pahimpia, jollaiseksi kuvittelen esim. vahakabinetin ja London Eyen, välttelen minäkin. Mietimme kyllä London Eyeen menemistä, mutta jonot sinne olivat sellaiset, että kävelimme mieluummin jokivartta ja tuhlasimme rahamme hyvään iltapalaan. :)

Tube on tosiaan joskus hyvin ahdas - sellainen se oli perjantaina, kun meidän piti lähteä kentälle klo 16 maissa ja suuntasimme Victorian asemalle metrolla. Mutta lapset olivat aika lunkisti ruuhkassakin. Se oli hyvä huomata.

9. Vastaukset
    1. Hannele, ihanuutta tosiaankin! En ole muuten koskaan käynyt Lontoossa sydäntalvella. Mieli tekisi.

10. P.S.
    Kirjastosta varmasti löytyy Roald Dahl suomeksi:

1. Hannele, kirjastosta löytyy aina. :) Taidan etsiä Matildan nettiantikvariaatista omaan hyllyyn.

11. Ihanaa fiilistellä tämän juttusi myötä. Kyllä Lontoo on ehdottomasti ykkönen... jos en asuisi Suomessa, haluaisin asua juuri Lontoossa. Kiitos upeista kuvista ja matkakertomuksesta! <3

1. Booksy, Lontoossa on jotain taikaa. Kuulostaa hörhöltä (jollainen en ole :)), mutta kun ensimmäisen kerran saavuin Lontooseen, tuntui kuin olisin päässyt jonkun syliin. Apua ja <3

12. Oi, me kävimme lasten kanssa ihastelemassa Kensingtonin puiston jättioravia viime kesänä. Oli kyllä kiva reissu :-) Lontoo on muutenkin ihan huippupaikka !

1. Minna, Lontoo on tosiaankin mukava kaupunki vierailla lasten(kin) kanssa. Me ihailimme oravia Kensingtonin puistossa ja syötimme niitä hotellia lähellä olevassa St. Jamesin puistossa. :)

13. Oi, mahtava matkakertomus! Kiitos tämän jakamisesta Nostattipa se taas Lontoon kuumeen aivan iholle. Esikko kävi vihdoin viime syksynä abivuotensa merkeissä hartaasti haaveilemallaan Lontoon reissulla, ja olihan tuo unelmien täyttymys londonsieluiselle Potter-fanille;) Perheemme matkatoiveiden listalla Lontoo on kärkikaartissa, joten eiköhän tuonne vielä lähdetä!

1. Hannah, kiitos. Suosittelen Lontoota matkakohteena, aivan ehdottomasti. Potter-intoilijoille siellä onkin vaikka mitä. Odotan innolla, että omat lapseni kasvavat Potter-ikään. :)

14. Ihana kuulla, että teillä oli niin onnistunut Lontoon matka ja ihania tunnelmia meille välitit! :) Sinne minäkin jonain päivänä haaveilen matkustavani...

1. Sara, toivottavasti pääset joskus Lontooseen. Se on mielestäni niin ihana kaupunki.

15. Hieno loma siis ollut. Minä en ole vielä syttynyt Lontoosta niin kamalasti. Pitäisi kai mennä katsomaan kyseistä kaupunkia jonakin muuna ajankohtana kuin vilkkaana kesäpäivänä..

1. Helmi-Maaria, loma oli hieno. Minulla on ollut hyvä Lontoo-onni ja jokainen matkani sinne on jättänyt onnellisen olon. Vilkkaana kesäpäivänäkin olen onnistinut välttämään pahimmat ruuhkat. :)

16. Olipas ihana kooste matkasta!

Minulla on syystä tai toisesta Lontoo kokematta. Se on suorastaan hupaisaa, sillä monet Euroopan kaupungit ovat vetäneet puoleensa useaan otteeseen. Jostakin syystä Lontoo on jäänyt. Nyt olen kuitenkin suunnittelemassa pyöreiden viettoa juuri Lontoossa ja Briteissä - katsotaan jahka ajankohta lähestyy.

Aivan ihania kuvia ja paikkakuvia. Ihastuin Dahl-teehetkeen! Olisin kernaasti hypännyt mukaan. Siinä on kirjailija, joka olisi ollut hienoa tavata. Matilda löytyy hyllystäni, samoin kuin miltei koko Dahlin tuotanto. Loistokirjoja!

1. Valkoinen kirahvi, olin jotenkin aika ajatellut, että sinä olisit käynyt monestikin Lontoossa. Ehkä se johtuu siitä, että olet kertonut muusta Britanniasta? :) Me muuten juhlimme Lontoossa mieheni ja minun pyöreitä. Emme halunneet järjestää kekkereitä, joten päätimme että perheen yhteinen matka saa olla se juhla. Ja iltapäivätee oli meidän synttärikattaus. :)

Matilda pitää lukea!

17. Oi Lontoo! Ja Englanti noin yleensäkin. <3 Puistot ja puutarhat, iltapäivätee, hassut englantilaiset tavat ja traditiot, kohteliaisuus, historian havina...Tuli ikävä.

Murdochin Kello on hyvä hankinta. :) Ja matkoillahan harvemmin ehtii lukea - ainakaan kaupunkilomilla - mutta toisaalta se voi jopa olla onnistuneen loman merkki. Mutta matkan tunnelmiin voi sitten palata reissulta ostettujen kirjojen parissa.

1. Liisa, nimesit monta ihanaa englantilaista asiaa. <3 Noita kaikkia rakastan ja ikävöin. Minussa on samaa nostalgikon virkaa kuin sinussakin. :)

Odotan innolla Kellon lukemista. Silloin kun reissaan miehen kanssa kahden, ehdin lukea hyvin esim. lentokoneessa ja hotellissa. Mutta nyt lukeminen ei oikein sujunut - hyvän loman merkki, kuitenkin!

18. Ihana Lontoo tournee. Hyviä kuvia ja hyviä vinkkejä paljon. Teillä on ollut ihana loma!

1. Katinka, kiitos. Jo nyt tekisi mieli matkustaa Lontooseen uudestaan. :)

19. Ihana ihana Lontoo! Rakastan kaupunkia! :)
    xx J

1. J, totta, Lontoo on ihana ja minäkin rakastan sitä kaupunkia. :)

20. Olipa mukava lukea sinunkin matkakertomuksesi, kiitos kovasti hyvistä vinkeistä. Minä olen käynyt Lontoossa vain kerran ja silloinkin hyvin pikaisesti. Muistan hämmästelleeni silloin kaupungin tunnelmaa, se oli jotenkin paljon sympaattisempi kuin olin etukäteen kuvitellut. Mieleen on jäänyt ajatus, että sinne pitäisi joskus päästä pitemmäksi aikaa.

1. Kirjailijatar, kiitos. Lontoo on tosi kotoisa ja sympaattinen kaupunki. Voittaa tunnelmaltaan mielestäni Pariisin ja Rooman (joka on jäänyt mulle vieraaksi, mutta Bologna on superkiva). :)

21. Hei Katja, ihana oli lukea Lontoon matkastanne ja muistella omia lomia ja haaveilla tulevaa mahdollista reissua sinne, sitten joskus:) Kiva oli lukea, että lasten kanssa on paljon tekemistä myös! t. Anni

1. Anni, ihanaa että piipahdit. <3 Lontoossa oli taas kerran niin mukavaa, että haikeudella muistelen reissua. Lasten kanssa meni tosi hyvin. :)