tiistai 9. heinäkuuta 2019

Italia 1: Riva del Garda ja Malcesine

Kuvaterveisiä Italiasta, jossa vietimme liki viikon.

Riva del Garda
Pääskyset kaartelivat kaupungin yllä, talot hehkuivat väreissään, jäätelö suli jos ei ollut nopea, vuoret tuntuivat nousevan suoraan järvestä, iltaisin ukkosti. Kävelimme paljon, kiipesimme kellotorniin katselemaan maisemia, ajoimme pyörillä naapurikylään Torboleen, söimme hyvää ruokaa, luin kaikkiaan neljä kirjaa. Kaikkialla oli niin kaunista kuin mitä 18 vuoden takaiselta reissultani muistin.

Malcesine

Laivat Italian järvillä taitavat kulkea aina aikataulussaan kaupungista toiseen, meidät yksi paatti vei Malcesineen: Ihana, joskin heinäkuisena päivänä hyvin turistinen kaupunki, jonka kapeilla mukulakivisillä kaduilla olisi takuulla salaperäistä syysaikaan. Nyt kesällä kuului enemmän saksaa kuin italiaa, appelsiinit olivat kypsyneet, kasvispasta ja Limoncello maittoivat, ruokapaikan vieressä rannalla seurue juhli häitä. Täällä jos jossain koin turistielon kiireettömyyttä.

Matka- ja hotellivinkkejä

Hahaa, tietoisku! No, Gardajärvelle pääsee Suomesta helposti ja Keski-Euroopasta vielä helpommin. Suomesta voi lentää Milanoon, Bolognaan, Veronaan tai Venetsiaan ja jatkaa vuokra-autolla tai julkisilla. Me lensimme Milanoon ja ajoimme sieltä vuokra-autolla, pienellä ja hitaasti kiihtyvällä VW Pololla, Brescian ja Veronan kautta Riva del Gardaan. Auton palautimme seuraavana päivänä paikalliseen vuokraamoon, koska halusimme nauttia autottomasta lomasta. Paluumatkalla junailimme takaisin Milanoon (taksilla Roveretoon, sieltä yhdellä junalla Veronaan, josta toisella Milanoon ja lopuksi kolmannella Malpensaan). Junalla kuljimme yhtenä päivänä myös meille tuttuun ja rakkaaseen Bolognaan, josta lisää seuraavassa postauksessa. Aurinkomatkat muuten tekee valmismatkoja monelle Gardajärven paikkakunnalle, jos pakettimatka kiinnostaa.

Hotellimmekin löytyisi myös Aurinkomatkojen valikoimasta, mutta omatoimimatkailijoina saimme paremman huoneen: De luxe family suite oli varattavissa vain suoraan hotellilta ja vielä ihan kohtalaiseen hintaan. Ambassador Suite Hotel osoittautui oivaksi majapaikaksi: siistiksi, aamiaiseltaan loistavaksi ja henkilökuntansa puolesta ystävälliseksi. Huoneemme muodostui kahdesta juuri remontoidusta makuuhuoneesta, joissa oli mukavat sängyt, kahdesta isosta kylpyhuoneesta, pienestä keittiöstä ja parvekkeesta. Huoneluokkaamme kuuluivat mm. aamiainen, ilmainen polkupyörien lainaus, allaspyyhkeet, nopeampi Wi-FI, ja pienet pullolliset viiniä keittiössä. Uima-allas ja puutarha olivat ihanat ja aamiainen parempi kuin monissa neljän tähden hotelleissa. Voisimme palata!

Hotelli- ja matkavinkeissä ei ole mitään yhteistyökuvioita. Ihan ilokseni vinkkaan.

1. Oi mitkä maisemat! Kyllä tuolla kelpaa kiireetötä lomaeloa viettää. Loistavia kuvia ja tunnelmia♥

2. Jo kuvat puhuvat puolestaan, vaikka hyvä oli saada tekstiäkin. Kiitos oivallisista vinkeistä👌

3. Kaunista on! Kiitos lämpöisistä Italian tunnelmista, ihana katsoa meidän koleassa säässä 💕

1. Riitta, onkin kyllä todella koleaa! Ei tee mieli olla pihalla... Hyvä jos Italiassa otetut kuvat lämmittävät mieltä. ♥

4. On siellä aivan uskomattoman kaunista! Itse en ole koskaan käynyt Italiassa, mutta kiinnostava, innostava ja ihastuttava maa se kyllä olisi. Olet ottanut todella upeita kuvia, kiitos kun jaoit niiden myötä matkatunnelmiasi meillekin!

1. Kirjarakkautta, kiitos! Italiassa on kyllä paljon kaikkea. Minä kävin maassa miestäni moikkaamassa monta kertaa viime vuosikymmenellä, mutta tämä oli ensimmäinen vierailukertani siellä sitten kesän 2005. ♥

5. Vau, kaunista, kaunista kuin vain Italiassa kaikkinensa! Kiitos upeista kuvista ja siitä lämmöstä ja ilosta mitä ne henkivät tämän vallitsevan pilvimaton ja suoranaisen koleuden lomaan.

Pohjois-Italiassa on tullut kertaalleen ajan kanssa autoiltua, yksi kirjeenvaihtoystäväni asui Bergamossa, joten oli paikallinen opaskin,Milano puolestaan on tuttu työaikaisilta messumatkoilta. Kuin myös: voisin palata!

1. Takkutukka, kiitos! Italiassa talojen seinät tuntuvat hehkuvan väreissään.

Milanossa en ole koskaan käynyt lentokentän ja juna-aseman ulkopuolella. Olisi joskus mukava käydä.

6. Kiitos kuvaterveisistä! Kauniit maisemat, hyvä ruoka ja hyvä tunnelma, sellaisena muistan Rivan ympäristöineen.
    Kivoja, monia yksityiskohtia kuten ruukkukukat ja kissat!

1. Marjatta, kiitos! Sinulla on ihania muistoja Gardajärveltä. Siellä on kyllä niin kaunista, kuten varmasti kaikilla Italian järvillä. ♥

7. Ihanat, ihanat kuvasi! Täällä huokailen ja katselen kuvakavalkadiasi aina vain uudestaan.. Italian Liguriassa olemme olleet ikimuistoisen reissun vuosia sitten, kävimme tuolloin myös Ranskan puolella, sekä Monacossa ja Nizzassa, mutta Gardajärvi tienoineen kokematta.
    Kiitos tästä Katja, oli ilo päästä hetkeksi näihin suloisiin tunnelmiin. ♥

1. Hannah, ihanaa että tulit katsomaan näitä kuvia. ♥ Liguria kiinnostaa minua kovasti, itse asiassa vähän katselin niitäkin seutuja, ehkä josksu sinne.

8. Ihania kuvia! Piti oikein kaivaa omat vuosien takaiset Bardolino-reissun kuvat esiin ja fiilistellä:)

1. Sirpa, kiitos! Joskus olisi mukava käydä tuolla eteläisellä Gardalla. Yksi tuttuni kehui nimenomaan Bardolinoa. :)

9. Voi miten kaunista:) Olen ollut Italiassa vain kerran, ja silloinkin päivän pohjoisessa Italiassa, 14.vuotiaana kun asuin jonkun aikaa Sveitsissä.

1. Jael, oli kyllä kaunista! Sveitsiin haluan joskus matkustaa. Mietimme nyt Lugano-järveä yhtenä vaihtoehtona, ja silloin olisi voinut nauttia niin Italiasta kuin Sveitsistäkin.

10. Aivan upeita kuvia ja maisemia! Rakennusten värikkäät seinät ja kapeat kujat, kaikki ihan hehkuu kauneutta. Kiitos ihanasta matkasta kuvien myötä!

1. Mamma, kiitos! Kaikkialla oli niin kaunista, siistiä, tunnelmallista. Voisin lähteä uudestaan milloin vain. :)

11. Katja, järkyttävän ihanat kuvat♥ Noin paljon vettä ja vettä ja mikä väri siinä onkaan. Mitä ilmeisemmin reissu oli onnistunut ja hellekään ei haitannut menoa.

Niin, sinne Caprille pitäisi...

♥♥

1. Leena, kiitos! ♥ Sinua ajattelin etenkin Riva del Gardassa, koska aluehan on Etelä-Tirolia ja ollut aiemmin osa Itävaltaa. Itävalta ja Italia tuntuivatkin sekoittuvan siellä ihanasti. Helle ei haitannut, koska järveltä tuuli koko ajan. Ilma oli raikasta, vaikka tosi lämmintä. Ja 50-kertoiminen aurinkovoide oli kyllä hyväksi!

♥♥

12. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.