Nina Lykke: Ei, ei
ja vielä kerran ei
Gummerus 2019
Nei og atter nei 2016
Suomentanut Sanna Manninen
Kansi Sanna-Reeta Meilahti
262 sivua (ennakkokappale kustantamosta)
Norjalainen romaani
Gummerus 2019
Nei og atter nei 2016
Suomentanut Sanna Manninen
Kansi Sanna-Reeta Meilahti
262 sivua (ennakkokappale kustantamosta)
Norjalainen romaani
Miten mukavaa
olikaan olla se jota säälittiin. Aivan kuten pienenä, kun Ingrid kertoi
olevansa orpo. Se oli yhtä mukavaa kuin uida suolaisessa vedessä ja tuntea
kallion vieressä huojuvan ruskean merilevän tuoksu.
– Ihan
käsittämätöntä, yli kaksikymmentä vuotta, ja sitten hän häipyy noin vain. Etkö
ole raivoissasi?
Ingridin pitäisikin olla raivoissaan. Hänen miehensä Jan on ihastunut itseään 15 vuotta nuorempaan
Hanneen. Näennäisesti kaikki on ollut hyvin Ingridin ja Janin elämässä: on
omakotitalo, aikuiset pojat, urat äidinkielen opettajana ja ministeriön
osastonjohtajana. Kaikki on asettunut omiin uomiinsa ehkä liiaksikin. Silti
Janin ja Hannen suhde tulee Ingridille yllätyksenä. Hanne puolestaan elää
sinkkuna, aiemmat suhteet ovat jääneet taakse, biologinen kello tikittää. Suhde
tuo Hannelle ja Janille uutta virtaa ja jännitystäkin elämään, mutta miten
reagoi Ingrid?
Liane Moriartyn
tuoreen romaanin Yhdeksän hyvää, kymmenen kaunista jälkeen tunsin oloni
hieman pettyneeksi. Moriarty oli kyllä tuttuun tapaansa sujuva ja sinänsä
taitava kirjoittaja, mutta romaani lässähti enkä saanut siitä kunnolla edes
sitä hyvää satiiria, jota kirjailijalta odotin. Kaipasin jotain samanlaista
täyttämään viihderomaaniaukkoa mielessäni. Sain vastauksen nopeammin kuin
odotin.
Norjalaisen Nina
Lykken, joka toukokuussa vieraili Helsinki Litissäkin, romaani Ei, ei ja
vielä kerran ei on satiiriksi kasvava kuvaus keskiluokkaisten ihmisten
kriisistä.
Kyse on tietenkin klassisesta kolmiodraamasta, hyvin toimeen tulevien ihmisten tragediasta.
Jotkut voivat ärsyyntyä siitä, että fokuksessa on nimenomaan keskiluokka, mutta
mielestäni keskiluokkaisten ihmisten kriisi ja hätä ovat ihan yhtä aitoja kuin
minkä tahansa muunkin ihmisryhmän. Lisäksi Lykken hahmoista ainakin Ingrid on
lähtöisin niin rikkinäisistä oloista kuin norjalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
keski-ikäinen olla voi. Toki asetelma on muuten tavallinen, jotain sellaista
mitä voisi tapahtua kenelle vain.
Tavanomaisesta
kolmiodraamasta kasvaa absurdi tragedia, tai tragikomedia. Fiksut ihmiset
toimivat hölmöillä tavoilla. Heille tekisi mieli huutaa kirjan nimen tavoin:
ei, ei ja vielä kerran ei! Ja toisaalta Lykken luomaa draamaa seuraa innolla,
mainiosti viihtyen. Lykke liioittelee, hetkittäin lukija voi tirskua, toisinaan
kokea surua henkilöhahmojen puolesta ja ajoittain koko tragikomediaan sekoittuu
annos kylmää naurua: loppupuolen käänteille ei kuitenkaan voi oikeastaan nauraa, niin
paljon Lykke kierroksia lisää.
Janista, Hannesta
tai Ingdiristä kenestäkään ei voi juuri pitää, mutta heitä, pieniä
nappuloita ihmissuhdesopassa, seuraa kiinnostuneena. Lopputulos on aiheensa
puolesta realistinen, käänteiltään osin uskomaton, kokonaisuudessaan sopivan
outo ja viihdyttävä romaani.
Ja samaan aikaan
heräsi toivo: Ehkä tämä tarina loppuisi. Ehkä oli olemassa jotain muuta.
--
Tää oli kyllä jännä kirja, ja mielenkiinnolla muiden mielipiteitä siitä tulee edelleen lueskeltua! :) Ja toden totta, harvoin näin epämiellyttävistä hahmoista saa näin mielenkiintoisia, siinä Lykke tosiaan on taitava!
VastaaPoista"Jotkut voivat ärsyyntyä siitä, että fokuksessa on nimenomaan keskiluokka, mutta mielestäni keskiluokkaisten ihmisten kriisi ja hätä ovat ihan yhtä aitoja kuin minkä tahansa muunkin ihmisryhmän."
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta toisaalta: kirjallisuus on ehkäpä yhdeksänkymmentäprosenttisesti keskiluokkaisuuden ja sen kriisien kuvaamista, joten itse koen, että siinä vaiheessa siihen kuvaamiseen pitäisi kyetä tuomaan mukaan myös jotain uutta, ei vain sitä miljoonasti jo aiemmin kerrottua. :) Ehkä tässä sitä monille onkin, mutta itseä se lähinnä puudutti tällä kertaa. Kiva kuitenkin, että kirjalle löytyy myös hieman armollisempia lukijoita!
Laura, olen samaa mieltä, että kirjallisuudessa kuvataan paljon keskiluokkaa ja sen kriisejä. Tässäkään ei todellakaan ollut mitään uutta, mutta toisaalta: miksi pitäisi? Suurin osa kirjallisuudesta on tällaista kerran luettua, viihde täyttää tehtävänsä. Näitä vasten sitten ne oikeasti merkittävät tuntuvat _joltain_. Minusta tämä kirja oli ihan hyvää, napakkaa ja satiirista viihdettä, en odottanut muuta.
Poista