Lisa Strømme: Mansikkatyttö
HarperCollins Nordic 2017
The Strawberry Girl 2016
Suomentanut Meri Ala-Tauriala
336 sivua
Brittiläinen, Norjaan sijoittuva romaani
The Strawberry Girl 2016
Suomentanut Meri Ala-Tauriala
336 sivua
Brittiläinen, Norjaan sijoittuva romaani
Halusin Munchin
puutarhasta tulvivaa vapautta. Halusin maistaa sitä, vaikka se oli tahrattua.
Sen kintereillä liikkui vaara, jonka seuraukset olisivat liian raskaita minun
kantaa, ja kuitenkin heidän estottomuutensa veti minua puoleensa ja nielaisi minut
mukaansa viekoittelevana.
Eletään kesää 1893. Norjalainen rannikkokylä Åsgårdstrand
odottaa jälleen kerran hienoja kaupunkilaisvieraita ja elämää nähneitä
taiteilijoita, jotka saapuvat loma-asunnoilleen. Nuori Johanne on lapsena
toiminut mallina Heyerdahl-nimisen taiteilijan Mansikkatyttö-taulussa ja
kuvataide on sitä, mitä Johanne itsekin haluaisi tehdä vastoin vanhempiensa toiveita. Johanne aloittaa
palvelustyttönä Ihlenin perheessä. Kesävierasperheen tytär Tullik on omapäinen
ja kiivas nuori nainen, joka lumoutuu täysin Edvard Munchista. Johanne joutuu
suhteen salaajaksi samalla, kun taidemaailma ja boheemielämä alkavat houkuttaa
häntä yhä enemmän ja enemmän.
Jos romaanilta odottaa vain kevyttä kesäviihdettä, voi
yllättyä iloisesti. Pahoitteluni vähättelystä ”vain”, mutta pastellisävyinen,
sinänsä kaunis kansainvälisissäkin painoksissa oleva kansi, johdatteli
ajatukseni rakkausromantiikan äärelle. Kuvittelin lukevani jonkun nopeasti
unohtuvan välipalaromaanin kesälomani iloksi. Kesäloma meni, työt ehtivät jo alkaa ja
romaanikin osoittautui erilaiseksi kuin kuvittelin. Lisa Strømmen Mansikkatytön pinnan alta paljastuu
tietenkin rakkaustarina, mutta paljon muutakin. Kaiken lisäksi rakkaustarinakin
on toisenlainen kuin olettaisi, huomattavasti odotuksiani kiinnostavampi ja parempi.
Mansikkatytössä Strømme on kirjoittanut otteessaan pitävän tarinan, joka on niin sujuva, että voisin kuvitella siitä tehtävän elokuvan tai tv-sarjan,
jollaisen parissa ainakin minä viihtyisin hyvin.
Sekoittaminen, Ultramariini, Viininpunainen. Kiinnostavinta
Mansikkatytössä on erään taulun tarina. Paljastan tässä, että kyse on tietenkin
Munchin Huudosta, tai yhdestä
maalauksen versiosta. Huuto saa romaanissa yhden selityksen, mutta taide on
läsnä muutenkin: rakkaudessa, aikuisuuteen kasvamisessa ja eräänlaisen viattomuuden ajan lopussa, Johannen persoonassa,
kyläläisten paheksunnassa. Taide myös kehystää romaanin rakennetta, sillä
jokainen luku alkaa Goethen Väriopin
lainauksilla. Kaiken lisäksi henkilöiden mielenliikkeet ilosta tuskaan elävät maalausten
väreissä. Omalla tavallaan väreilevä on myös norjalainen maisema, aamuinen taivaanranta, poukamat ja metsien siimekset, joissa
kansanuskomusten hahmot ovat läsnä tarinoissa ja Johannen omassa kasvuympäristössä.
Mansikkatyttö luotaa monenlaisia vastakkainpareja: on kokemus ja nuoruus, kaupunkilaisuus ja maalaisuus, yhteisön odotukset ja niitä vastaan rikkominen. Tätä kaikkea Strømme käsittelee - ei suoraan yllättävästi -, mutta kuitenkin jo mainitsemiani odotuksia rikkoen. Romaani on myös eräänlainen syrjästäkatsojan tarina: palvelustyttö Johanne on kaiken näkijä. Johannesta Strømme luo romaaninsa monipuolisimman henkilöhahmon. Johannessa on syvyyttä, kun taas esimerkiksi Munch jää jo tunnetun (ja toki kiehtovan) roolinsa vangiksi. Tullik on niin ikään kiinnostava, omaa tahtoaan kantava nuori nainen, jonka hahmossa elää kysymys siitä, millainen ihmisellä on lupa olla. Loppusanat valottavat tarinaa romaanin taustalla ja saavat googlettamaan sekä Munchin elämäkertaa että Ihlenin perhettä.
Mansikkatyttö luotaa monenlaisia vastakkainpareja: on kokemus ja nuoruus, kaupunkilaisuus ja maalaisuus, yhteisön odotukset ja niitä vastaan rikkominen. Tätä kaikkea Strømme käsittelee - ei suoraan yllättävästi -, mutta kuitenkin jo mainitsemiani odotuksia rikkoen. Romaani on myös eräänlainen syrjästäkatsojan tarina: palvelustyttö Johanne on kaiken näkijä. Johannesta Strømme luo romaaninsa monipuolisimman henkilöhahmon. Johannessa on syvyyttä, kun taas esimerkiksi Munch jää jo tunnetun (ja toki kiehtovan) roolinsa vangiksi. Tullik on niin ikään kiinnostava, omaa tahtoaan kantava nuori nainen, jonka hahmossa elää kysymys siitä, millainen ihmisellä on lupa olla. Loppusanat valottavat tarinaa romaanin taustalla ja saavat googlettamaan sekä Munchin elämäkertaa että Ihlenin perhettä.
Taidemaailma sekoittuu hulluun rakkauteen: Strømmen Mansikkatyttö antaa Huudolle eräät fiktiiviset kasvot. Munchin maalauksen
taustalle keksitty tarina kutkuttaa mieltä, vaikka mansikka-aika alkaa jo
hiipua. Odotin romanttista kesäkirjaa, mutta sainkin toisaalta voimakkaan, toisaalta kaihoisan lukuromaanin,
joka sopii luettavaksi syksymmälläkin.
Kiitos vinkistä, tuntuu mukavalta kesälukemiselta.
VastaaPoistaAnneli, tämä on mukavaa luettavaa, ja aika hyvääkin norjalaisen maiseman ja Munchin vuoksi.
PoistaOi, kiitos ihanasta lukuvinkistä, Katja! Tuo kirjan nimi kuulosti jo siltä, että mun pitäisi tämä lukea joskus (identiteettini on mansikoissa) - ja käsitykseni vahvistui, kun luin tekstisi. :)
VastaaPoistaAnna, mansikkaidentiteetti ♥ Sellainen on minullakin, Suonenjoella kasvaneella. Tämä kirja on ihan mukava lukuromaani. Sellainen, joka pitää otteessaan ja jonka taustalla on kiinnostava tarina.
PoistaEn ollut tästä kirjasta kuullutkaan ja kiinnostukseni kyllä heräsi. Yllättäen varsinkin tämä kohta: "kokemus ja nuoruus, kaupunkilaisuus ja maalaisuus, yhteisön odotukset ja niitä vastaan rikkominen" sai maalaistytön valpastumaan :)
VastaaPoistaTähän pitää tutustua jossakin vaiheessa. Ps. Ihana kuva!
Amma, tämä on varsin hyvä välipalakirja. Kiinnostava monilta osin ja kanttaan syvempi.
PoistaKiitos! :)
Tämä oli ihana kirja! :)
VastaaPoistaRuusa, kyllä vaan! :)
Poista