Maija Muinonen:
sexdeathbabies
Teos 2019
Kannen maalaus: Alma Heikkilä
214 sivua
Kotimainen romaani
Eli ikuinen hymy! Voi ajatella esimerkiksi että sinulle annetaan roskia, mutta sinä annat:
Tai vaikkapa että sinulle annetaan kuolemaa mutta sinä annat:
Toisinaan sinun on kaivauduttava esiin arvesta mutta kyllä sinä sittenkin ja lopulta päädyt:
Sijoita itsesi idylliin, jätä rupiset märkivät arvet, ahdistus, kurjuus, negatiivisuus, sijoita itsesi muuanne, ihan ah muihin maaperiin ja sitten ihan kerta kaikkiaan kaikelle sinä annat:
Onnea matkaan ja hyviä hymyjä! Hymysuusi ja kenkäsi ovat upeat!
Teos 2019
Kannen maalaus: Alma Heikkilä
214 sivua
Kotimainen romaani
Eli ikuinen hymy! Voi ajatella esimerkiksi että sinulle annetaan roskia, mutta sinä annat:
Tai vaikkapa että sinulle annetaan kuolemaa mutta sinä annat:
Toisinaan sinun on kaivauduttava esiin arvesta mutta kyllä sinä sittenkin ja lopulta päädyt:
Sijoita itsesi idylliin, jätä rupiset märkivät arvet, ahdistus, kurjuus, negatiivisuus, sijoita itsesi muuanne, ihan ah muihin maaperiin ja sitten ihan kerta kaikkiaan kaikelle sinä annat:
Onnea matkaan ja hyviä hymyjä! Hymysuusi ja kenkäsi ovat upeat!
Hettyn tytär,
kolmekymppinen Bibi on kuolemassa syöpään, Bibin kummitäti Clarissa kantaa
kehossaan omaa sairauttaan. Clarissa on jo menettänyt jo kolme rakastaan,
Hettyllä pitää ikuisesti olla yksi tytär, Bibi on nyt ainokainen. Kuolema siis
kolkuttelee ovella, se on vieraillut usein ja pian on aika, mutta on myös
elämä, tässä ja nyt: pienissä, absurdeissa asioissa, arjen käänteissä,
haaveissa, teoissa, käsillä.
On kirjoja, joita aloittaessaan
oikeastaan jo tietää, mitä tuleman pitää – ainakin osittain: tuntee jo tekstilajin
tai kerronnan tavan, arvaa sen minne kaikki johtaa, kokee lukevansa uutenakin
tuttua romaania. Sitten on teoksia, jotka tuntuvat olevan aivan omanlaisiaan,
sellaisia joille ei heti keksi vertailukohtaa; joita ei voi sijoittaa ainakaan
kovin moneen lokeroon – tai jos voikin, niin ne kasvavat lokeron yli,
kurkistavat muualle, eivät asetu. Uusia tekstin tekemisen ja esittämisen tapoja
etsivän TRES-ryhmän perustajiin kuuluvan Maija Muinosen
sexdeathbabies kuuluu ehdottomasti jälkimmäiseen joukkoon.
En keksi romaania,
johon Muinosen romaani voisi vertautua, mutta sexdeathbabiesiin ihastuville
suosittelen Eeva Turusen teosta Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa. Molemmissa on jotain sellaista, joka pitää lukijansa
tarkkana ja ehkä ymmällään, mutta ennen kaikkea sellaista, joka saa
innostumaan: tällaista en ole heti lukenut. Muinosen ja Turusen kirjat ovat toki
aivan omanlaisiaan, en siis vertaa niitä toisiinsa, rinnastan vain siinä että kummassakin
rikotaan suoraviivaisen, ja jopa ”tavallisen” tajunnanvirtakerronnan rajoja.
Muinosen kerronnalla on oma rytminsä ja omat polkunsa. Luku tai osio, miksi
sitä nyt kutsuisi, voi päättyä kesken lauseen tai jopa sanan ja jatkua
seuraavassa luvussa. Tai olla jatkumatta. Puhujakin voi vaihtua, joten lukija
saa olla tarkkana. Sinisellä painettu fontti ihastuttaa (ja tuo mieleen tyystin
erilaisen kirjan, Michael Enden Tarinan vailla loppua, jossa on käytetty
punaista ja vihreää fonttia – tämä rinnastus koskee siis nimenomaan fontin
väriä, ei muuta), sinistä näkyy muutamassa paikkaa muutenkin kuin aukeamalta
levinneenä musteena.
Muinosen romaania
lukiessa on kuin pääsisi jonkun hyvin omalaatuisen kulkupelin kyytiin. Matka
kulkee, mutta toisinaan kyyti nytkähtelee, hypähtää, muljahtelee, liukuu omille
reiteilleen. Ja silti kaikki kulkee raiteillaan kohti vääjäämätöntä ja
tuntematonta. Matkan aikana Hetty, Clarissa ja myös ilman omaa puheenvuoroaan
jäävä Bibi käyvät tutuiksi, kuin uskoutuviksi ystäväksi.
On mitei outoa, miten hyvin tässä kyydissä viihdyin. Tunnustan, että osan ns.
kuolleiden kuoron lausumista (laulamista? kutsumista? sanomista?) sanoista,
riveistä ja luvuista luin kursorisesti – romaanin alussa ainakin, mutta mitä
pidemmälle sexdeathbabies eteni, sitä merkityksellisimmin kuoro-osuudet
alkoivat puhutella.
Kokonaisuus – jonka nimi muuten kertoo tätä bloggausta paremmin sen, mistä on kyse – on
kokeileva ja omituinen, mutta myös riemastuttava: että näinkin voi kirjoittaa!
P.S. Suosittelen lämpimästi myös Muinosen Mustia papereita.
Kuulostaa mahtavalta! :) Tämä odottaa minulla lukupinossa vuoroaan. Mustat paperit oli sekin täysin omanlaisensa kirja, hyvällä tavalla outo ja vinksahtanut.
VastaaPoistaZephyr, tämä on vielä erikoisempi kuin Mustat paperit. Hieno!
PoistaKatja, kun luin Muinosen Mustat paperit, olin varma, että luen tulevaa suurjulkkiskirjailijaa. Niin syvälle se minuun meni.
VastaaPoista(En tiedä mitä Teoksella tapahtuu ja katalogi on tullut ja jotain on tilattu, mutta toivon todellakin siellä oltavan nyt hereillä! Olren jäljessä kirjoissa ja tiedät miksi, mutta nyt on kirittävä, ma tuli hyviä uutisia! Otan kuitenkin taas jouluna hitaat viikot.)
♥♥
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista