Silvia Hosseini:
Pölyn ylistys. Esseitä
Savukeidas 2018
Kansi Ville Hytönen
185 sivua
Kotimainen esseeteos
Kaikki ihmiset haluavat saada maailman muovautumaan oman elämänkatsomuksensa, omien arvojensa ja mieltymystensä mukaiseksi. Sivistynyt ihminen pystyy vastustamaan tätä halua, sillä sivistys ei ole vain yleistietoa, asiantuntijuutta, hyvää makua ja pukeutumisen taitoa. Se on syvempää, suvaitsevaista ymmärrystä todellisuuden monimutkaisuudesta.
Kun istuu bussissa matkalla töihin ja kyynelehtii jo esipuheen aikana, ei voi muuta kuin vaikuttua sanojen voimasta. Sanojen, joissa äskeisessä lainauksessa nähty sivistys kohtaa kirjoittajan (oletetut) omat mieltymykset. Sanojen, joissa tarkastellaan asioita Al Pacinon huudosta Dubain ihmeelliseen keinotekoisuuteen ja Leonard Cohenin Death of a Ladie’s Man -albumista Sivulliseen ja sivullisuuteen. Sellaisten voimakkaiden sanojen, jotka muodostavat ajatuspolkuja lähelle ja kauas, kirjoittajaan, tämän lukijaan ja edelleen siihen kulttuuriin, joka heitä (ja siis meitä) ympäröi.
Kun lukee Silvia Hosseinin oivallisesti nimettyä esseekokoelmaa Pölyn ylistys ei voi kuin ihailla kirjoittajan älyä. Sitä, miten hän pysyy tiiviisti asiassa ja käy silti läpi teemaansa, hyvää huonoutta, yksityisestä yleiseen ja taas yksityiseen kulkien. Lukija pysyy vaivatta mukana, mutta saa, suorastaan imee, uusia näkökulmia toisaalta johonkin tuttuun ja toisaalta ehkä johonkin ihan uuteen.
Savukeidas 2018
Kansi Ville Hytönen
185 sivua
Kotimainen esseeteos
Kaikki ihmiset haluavat saada maailman muovautumaan oman elämänkatsomuksensa, omien arvojensa ja mieltymystensä mukaiseksi. Sivistynyt ihminen pystyy vastustamaan tätä halua, sillä sivistys ei ole vain yleistietoa, asiantuntijuutta, hyvää makua ja pukeutumisen taitoa. Se on syvempää, suvaitsevaista ymmärrystä todellisuuden monimutkaisuudesta.
Kun istuu bussissa matkalla töihin ja kyynelehtii jo esipuheen aikana, ei voi muuta kuin vaikuttua sanojen voimasta. Sanojen, joissa äskeisessä lainauksessa nähty sivistys kohtaa kirjoittajan (oletetut) omat mieltymykset. Sanojen, joissa tarkastellaan asioita Al Pacinon huudosta Dubain ihmeelliseen keinotekoisuuteen ja Leonard Cohenin Death of a Ladie’s Man -albumista Sivulliseen ja sivullisuuteen. Sellaisten voimakkaiden sanojen, jotka muodostavat ajatuspolkuja lähelle ja kauas, kirjoittajaan, tämän lukijaan ja edelleen siihen kulttuuriin, joka heitä (ja siis meitä) ympäröi.
Kun lukee Silvia Hosseinin oivallisesti nimettyä esseekokoelmaa Pölyn ylistys ei voi kuin ihailla kirjoittajan älyä. Sitä, miten hän pysyy tiiviisti asiassa ja käy silti läpi teemaansa, hyvää huonoutta, yksityisestä yleiseen ja taas yksityiseen kulkien. Lukija pysyy vaivatta mukana, mutta saa, suorastaan imee, uusia näkökulmia toisaalta johonkin tuttuun ja toisaalta ehkä johonkin ihan uuteen.
Anekdoottimaisesti
kerron, että viime syksynä olin kustannustoimittajana tekemässä Vesa Sisätön
hauskaa 100 klassikkoa tunnissa
-kirjaa. Kirjassa sata kirjallisuuden klassikkoa tiivistetään twittermäiseen
kuvaukseen, jonka lisäksi jokaisesta esitellystä teoksesta kerrotaan joku
hauska tai yllättävä fakta. Lopuksi kirjalle annetaan tuomio. Albert Camus’n Sivullisen
kohdalla tuomio kuuluu: ”Lukiolaisen tulee rakastaa Sivullista, mutta jos vielä
40-vuotiaanakin on lukiolainen, on syytä alkaa lukea enemmän.” Hymyilin
tuomiolle, nyt Hosseinin esseen ”Mitä sivullisuus tarkoittaa?” ymmärrän sen
vieläkin paremmin. Samoin ymmärrän, miksi Camus’n tunnetuin romaani on ”pölyä”.
Kaiken kaikkiaan Pölyn ylistys on innostavaa luettavaa. Hosseinin esseet ovat
nopealukuisia, niihin pääsee helposti kiinni. Helppolukuisuus ei kuitenkaan
tarkoita pinnallista, vaan Hosseini pureutuu syvälle. Lukija voi hihkua mukana,
mutta voi tietenkin myös rypistellä kulmiaan.
Näet se, että innostuu lukemastaan ja ihailee sen kirjoittajan taitavuutta ei tarkoita sitä, että pitäisi olla koko ajan samaa mieltä. Voi myös hieman ärtyä. ”Lifestyle-torakoita” on varmasti olemassa, mutta vaikka Hosseini ruotii samalla itseäänkin, tuntuu tympeältä lukea moitteita (blogi)nimiltä mainituista ihmisistä. Toki jotkut lifestylebloggarit ovat tuotteistaneet osan elämästään, mutta ehkä se tuotteistamisen ja henkilökohtaisen sekoittaminen ovat niitä asioita, jotka tuovat valoa tai taikapölyä(pä hyvinkin) lukijoidensa arkeen. ”Vähän saa kuristaa” -essee on esseenä hieno, mutta eittämättä minulle vieras, enhän tiedä mitään Sons of Anarchysta tai sellaisesta seksistä, josta Hosseini kirjoittaa. Mutta se, että ärtyy lifestyle-torakoista tai punastelee bussissa Hosseinin seksielämästä lukiessaan ei tietenkään ole huono merkki. Hosseini kirjoittaa niin hyvin! Miten hän saakin Thomas Pynchonin Painovoiman sateenkaaren, perversiot ja tavallisuuden samaan tekstiin. No, hienosti. Kuolema on aina mukana. Se on.
Näet se, että innostuu lukemastaan ja ihailee sen kirjoittajan taitavuutta ei tarkoita sitä, että pitäisi olla koko ajan samaa mieltä. Voi myös hieman ärtyä. ”Lifestyle-torakoita” on varmasti olemassa, mutta vaikka Hosseini ruotii samalla itseäänkin, tuntuu tympeältä lukea moitteita (blogi)nimiltä mainituista ihmisistä. Toki jotkut lifestylebloggarit ovat tuotteistaneet osan elämästään, mutta ehkä se tuotteistamisen ja henkilökohtaisen sekoittaminen ovat niitä asioita, jotka tuovat valoa tai taikapölyä(pä hyvinkin) lukijoidensa arkeen. ”Vähän saa kuristaa” -essee on esseenä hieno, mutta eittämättä minulle vieras, enhän tiedä mitään Sons of Anarchysta tai sellaisesta seksistä, josta Hosseini kirjoittaa. Mutta se, että ärtyy lifestyle-torakoista tai punastelee bussissa Hosseinin seksielämästä lukiessaan ei tietenkään ole huono merkki. Hosseini kirjoittaa niin hyvin! Miten hän saakin Thomas Pynchonin Painovoiman sateenkaaren, perversiot ja tavallisuuden samaan tekstiin. No, hienosti. Kuolema on aina mukana. Se on.
Ristiriitaisuuden kokeminen on tietenkin henkilökohtaista. Toisiin esseisiin
kiinnyin lukiessani heti, jo otsikon perusteella. Esimerkiksi ”Leonard Cohen
munasillaan” luo ensin mielikuvan vanhasta hattupäisestä Cohenista ilman
vaatteita, vain päähine päässään. Itse essee sekä rikkoo että vahvistaa tätä
mielikuvaa, kun Hosseini avaa Cohenin huonoimpana pidetyn levyn anatomiaa. ”Aavikkolabyrintin
vangit” pureutuu Dubaihin, kaupunkiin jonne en edes suunnittele matkustavani,
mutta jotain koskettavaa ja oudosti aitoa tuossa melkein tyhjästä tehdyssä
kaupungissa on, jotain pöyhkeää ja sellaisenaan pelottavalla tavalla
liikuttavaa. Rakkaimmaksi esseeksi Pölyn ylistyksestä minulle nousee teoksen
nimiessee, vaikka sitäkin lukiessani mieleni teki toisinaan tehdä ainakin
sivuhuomautuksia. Ajatus suurista tunnetuista museoista on kieltämättä usein vain ajatuksen ylevyyttä, mutta museofatiikki...
En tiedä, eikö museossa voi vain iloisesti käydä katsomassa sen teoksen, jonka
eniten haluaa nähdä? Tai sitten viipyillä tuntikausia vielä ruuhkaisempia kohteita
paossa? Eihän sen tarvise väsyttää. Hosseinin ”barbaarisuus” hänen
naureskellessaan rumille teoksille kuulostaa kyllä vapauttavalle.
Pölyn ylistystä lukiessaan voi ikään kuin pinota omia kulttuurisia ja yksityisiä kokemuksiaan ja peilata niitä kirjasta löytyviin. Hosseinin onnistuu välittää pölystä – niistä huonoista, rumista tai vähemmän yleviksi määritellyistä kulttuurikokemuksista – valon hiukkasia. Kaikessa voi nähdä puolensa ja puolensa, kokea suoranaista riemua. Pölyn ylistyksen lukeminen itkettää (liikutuksesta) ja naurattaa (vapauttavasti).
Pölyn ylistystä lukiessaan voi ikään kuin pinota omia kulttuurisia ja yksityisiä kokemuksiaan ja peilata niitä kirjasta löytyviin. Hosseinin onnistuu välittää pölystä – niistä huonoista, rumista tai vähemmän yleviksi määritellyistä kulttuurikokemuksista – valon hiukkasia. Kaikessa voi nähdä puolensa ja puolensa, kokea suoranaista riemua. Pölyn ylistyksen lukeminen itkettää (liikutuksesta) ja naurattaa (vapauttavasti).
Nostetaan malja pölylle! Olemmehan tässä.
Niin olemme, malja sille, tässä, elossa olemiselle. Malja Hosseinin kirjalle!
Niin olemme, malja sille, tässä, elossa olemiselle. Malja Hosseinin kirjalle!
---
Ah, maltan tuskin odottaa tämän lukemista. Ja maltan kuitenkin, eli vähän säästelen, odotan oikeaa hetkeä.
VastaaPoistaLiisa, hyviä kirjoja on ihana säästellä!
PoistaSilvia Hosseinin syytä on, että viime vuoden kuunnelluin spotify-biisini oli Leonard Cohenia. En ole koskaan ollut hirveän innostunut Cohenista, mutta Hosseini sekoitti jotain mun päässä ja yhtä Cohenin biisiä (You want it darker) kuuntelin to-del-la paljon repeatillä ja löysin siitä kauheesti kerroksia, koska olin niin inspiroitunut Hosseinista ja Pölyn ylistyksestä.
VastaaPoistaOmppu, kaikkea esseet saavat aikaa. Minä olen pitänyt Cohenista jostain 90-luvun puolivälistä saakka, mutta Hosseinin myötä palasin Coheniin ja kuuntelen ehkä eri tavoin kuin aiemmin.
PoistaNäissä esseissä oli tosiaan hyvää, huonoa, hyvää huonoa ja jopa huonoa hyvää. Aikamoinen kimara. Joistain esseistä pidin paljon, joistain vähän.
VastaaPoistaDubai-teksti oli loistavaa. Dystooppinen kuvaus kaupungin luhistumisesta on jäänyt mieleeni hyvin visuaalisena.
Marjatta, hyvin luonnehdittu. Minä sain kaikista esseistä paljon irti, mutta olen samaa mieltä siitä että toiset olivat parempia kuin toiset. Dubai-essee oli nautittavaa luettavaa.
Poista