Peter Sandström: Äiti marraskuu. Kahdeksan
pohdintaa
S&S 2018
Käsikirjoituksesta suomentanut Outi Menna
Kansi Anders Carpelan
215 sivua
Kotimainen autofiktiivinen kirjoituskokoelma
Väsymys otti minut valtaansa. Menin sänkyyn
vaatteet päällä. Ehkä olin ollut hereillä koko ajan, seitsemänkymmentäluvulta
saakka, vuosista jolloin siskoni oli ollut täynnä uteliaisuutta tulevaa
kohtaan, jolloin hän oli syöksynyt päätä pahkaa uuteen maailmaan, paikkaan
jonne minä en uskonut koskaan pääseväni. Olin aina tuntenut itseni
muinaisjäännökseksi, muistoksi entisistä ajoista, ajoista ilman kuumavesihanoja
ja vaihdepyöriä. Olin kummajainen, joka oli tyytynyt kahteen tv-kanavaan ja
yksinkertaisiin aterioihin; makkaraan ja perunoihin, makarooniin ja voihin.
Kissa hyppäsi sängylle ja käpertyi viereeni. Tunsin sen turkin hohkaavan lämmön. Se kehräsi taukoamatta.
Kissa hyppäsi sängylle ja käpertyi viereeni. Tunsin sen turkin hohkaavan lämmön. Se kehräsi taukoamatta.
Peter Sandström on Turussa asuva kirjailija, joka
kirjoittaa kirjoja Turussa asuvasta Peter Sandstömistä. Ajatus siitä on jo
yksistään jotenkin hykerryttävä, kenties kummallinen, aivan
varmasti absurdi. Se on myös lukijaa metkasti eksyttävä, sillä lukiessaan ei
voi tietää, kenestä Sandström oikeasti kirjoittaa: itsestään vai fiktiivisestä
henkilöstä. Ja mikä parasta, sillä ei ole mitään väliä, sillä hyvä kirjallisuus
kantaa, fakta ja fiktio saavat sekoittua oikein kunnolla.
Sandströmin Äiti marraskuu pitää sisällään
alaotsikkonsa mukaisesti ”kahdeksan pohdintaa”, joita voi luonnehtia
muistelmiksi, esseiksi, esseetyyliseksi autofiktioksi – tai fiktioksi,
novelleiksi, ehkä jopa niistä kaikista rakentuvaksi mosaiikkimaiseksi
romaaniksi tai omanlaisekseen elämäkerraksi.
Kirjoituksissaan Sandström kirjoittaa omakohtaisesti
(tai sellaiselta tuntuvasti, olemmehan – kuitenkin – fiktion äärellä) muun
muassa suhteesta äitiinsä, lapsiinsa, siskoonsa ja vaimoonsa. Kirjan nimen
mukaisesti suhde äitiin on keskeinen, mutta jossain viiltävän tarkkuuden ja
muistojen unenomaisuuden rajalla olevia havaintoja Sandström tekee myös
itsestään.
…vaan karttaisin kaikkia käytännön askareita,
istuisin mieluummin valmiiksi katettuihin pöytiin ja veisin lapset
puuhaparkkeihin missä voisin maksaa siitä että he saisivat vähän aikaa riehua ja
pitää hauskaa.
Esimerkiksi
omasta isyydestään Sandström kirjoittaa juuri noin: viiltävällä ironialla,
lämmöllä, ehkä ajatuksella että toisinkin olisi voinut olla, mutta olikin näin.
Sandström kertoo, kuinka hän (Äiti marraskuun Peter, tietenkin!) haluaisi olla
sellainen isä joka vie lapsia aamuisille melontaretkille ja grillaa ruokaa koko
naapurustolle, mutta onkin isä joka hankkii kaiken valmiina. Lahjoja hän ostaa
niin, että ikuinen sisäinen lapseni oli lukiessaan kuin jonkinlaisen
bergmanlaisen joulukuvauksen äärellä (vaikka 2000-luvun Turku on varmaan ainakin jokseenkin kaukana vanhasta
ruotsalaisesta porvarisjoulusta, mutta mielikuvien syntymistä ei voi estää,
mikä kertonee osansa kirjallisuuden valtavasta voimasta).
Sandströmin
teksti on hallittua poukkoilua, vaikka toki kahdeksassa kirjoituksessa on pientä epätasaisuutta, mikä kertoo vain siitä, että toisten tekstien aihepiirit kiinnostavat minua lukijana enemmän kuin toiset. Sandström käy läpi muun muassa alkoholin
liikakäyttöä, eroja itsensä ja siskonsa välillä, sitä miten pimeää hänen
vanhalla kotiseudullaan Uudessakaarlepyyssä on talvella, millainen seutu on
Turun Port Arthur, millaista murretta hänen äitinsä puhuu tai sitä, miten
ihastuttava vaihe oikoluku kirjan valmistumisessa on.
Teoksessa on
paljon teemoja, mutta tunnelma on silti levollinen. Vaikka aihetta voisi olla
angstisuuteen, on kokonaisuus hetkittäisestä ironisuudestaan huolimatta lempeä,
osin silmää iskevä. Sandström ikään kuin flirttailee oman elämänsä kanssa,
samalla kertaa painavasti ja kepeästi.
Se kaikki on
ihastuttavaa luettavaa: yllättävää ja tuttua, selkeää ja absurdia, melankolista
ja hauskaa. Aika riemastuttavaa!
Kyllä minä niin riemastuin, kun luin taas Sandströmiä. Sakeus tarjoaa tukuttain nautittavaa. Pistämättömästi pohdit kirjan genrekirjavuutta ja mentaliteettia!
VastaaPoistaTuija, meille kävi siis ihan samoin! Sandströmiä on aina ilo lukea.
PoistaSandström onkin minulle ihan uusi tuttavuus, mutta autofiktio kiinnostaa aina! Siitä saa hienon lähtökohdan monenlaisille pohdinnoille.
VastaaPoistaEn ole lukenut Sandströmiä, mutta nyt iski kipinä! Pitäisiköhän aloittaa jostain aikaisemmasta teoksesta vai suoraan vain tästä...?
VastaaPoistaPeter Sandström on minulle rankka tuttavuus kirjasta Valkea kuulas: Kuka voi edes keksiä niin monia tapoja kiduttaa eläimiä ja kaikki tämä vielä minkkitarhojen tuskaisten hajujen liepeillä. Minä en siis riemastunut lukiessani Sandströmiä eikä häntä ollut ilo lukea. Minulla on ollut koiria ja kilpikonnia ja niillä kaikilla oli Sandströmin kirjassa kova kohtalo. Mietin usein, miksi kirjoihin saadaan kirjoittaa sellaista, joka toisia järkyttää ja toisille on huonoksi esimerkiksi. Valkea kuulas teki kuulaasta nimestään huolimatta minulle kauhean lukon tarttua enää Sandströmiin. Muistelen kaiholla miten erilaisia kokemuksia tarjosi suomenruotsalainen Bargum, jota pidän ihan nerona kirjailijaksi!
VastaaPoista♥ sinulle