Elena Ferrante: Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät
WSOY 2018
Storia di
chi fugge e di chi resta 2013
Suomentanut Helinä Kangas
448 sivua
Kansi
Italialainen romaani
Niin kului se pitkä sateeton, mutta pimeä päivä. Ja noiden tapahtumien
jälkeen Lilan ja minun suhteessa tapahtui yllättävä käänne, jossa näennäinen
lähestymisemme jälkeen minussa heräsikin halu katkaista siteemme ja ruveta
huolehtimaan vain omista asioistani. Tai ehkä se oli alkanut jo aikaisemmin,
pienten pienten asioiden myötä, jotka olin hädin tuskin pannut merkille, mutta
jotka olivat vähitellen kasaantuneet.
1970-luku on kuohuvaa aikaa niin Italiassa kuin muuallakin Euroopassa.
Vanhat käsitykset ovat murtumassa, vaikka toisaalta patriarkaaliset asenteet
ohjaavatkin vielä niin yksilöitä kuin koko yhteiskuntaa. Elena ja Lila,
lapsuudenystävät, ovat ajatuneet erilleen elämän kiemuroissa: toisella on
loistava ura, koko maailma tuntuu olevan avoin, kun taas toinen on jäänyt
Napoliin ja työskentelee makkaratehtaalla ankeissa oloissa. Voimakas side
naisten välillä ei kuitenkaan katkea, vaikka ystävyys ja suoranainen viha,
katkeruus, ikävä, vieraantuminen ja läheisyyden tunne vuorottelevat.
Kuulun heihin, jotka Elena Ferranten Napoli-sarja on koukuttanut. Kun sarjan kolmannen osan suomennos Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät ilmestyi vuoden alussa, suuntasin innoissani kirjakauppaan kuitenkin vailla aiettakaan lukea kirjaa heti. Säästelin sitä, halusin syventyä Lenún ja Lilan tarinaan rauhallisempana aikana, hiihtolomalla. Päästä taas siihen tuttuun, mutta samalla epäoikeudenmukaiseenkin maailmaan, tyttöjen ja nyt jo naisten välisen ystävyyden ristiaallokkoon.
Pääsinkin, totta kai. Siinä määrin, että kirjaa aloiteltuani mietin,
voisiko bloggauksen tehdä palapelimenetelmällä – itseään kopioiden. Kas näin:
Luen kirjasarjoja (tai sarjakirjoja) vain valikoidusti. En yleensä
erityisemmin pidä jatko-osista. Poikkeukset ovatkin sitten todella hyviä.
Viimeksi olen innostunut Karl-Ove Knausgårdin Taisteluni-sarjan
tunnustuksellisuudesta ja pohjoismaisesta angstista. Ferranten romaanisarja ei
ole miehisen angstinen tai rikki revityllä tavalla paljas, mutta vahva ja
väkevä se on, ja teki heti suuren vaikutuksen. *
Ferrante mahduttaa romaaniinsa paljon, muttei uuvuta lukijaansa. [--] on juonivetoinen, muttei yksioikoinen, vaan silkkaa lukunautintoa: Ystävyyden
kuvauksen rinnalla kulkee tarina ihmiselon kurjuudesta ja kirkkaudesta. *
Ferranten romaani myös mitä yhteiskunnallisin. Poliittisuus kulkee
romaanissa sekä avoimesti että rivien välissä, siinä millainen naisen osa on
niin seinien sisällä kuin niiden ulkopuolella; miten ulkoisesti vahva voi olla
alistettu ja miten sille kaikelle annetaan ei-niin-hiljainen hyväksyntä. Sukupuolinenkin
valta on kaikkialla läsnä. **
Kaiken kertojana toimii edelleen Lenú, jonka muistoista kokonaiskuva
syntyy. Hän kertoo tarinaa myös Lilan puolesta. Lukija saa tehdä oman
tulkintansa siitä, onko Lenú epäluotettava kertoja vai objektiivisuuteen
pyrkivä ystävä. Lenú kertoo niin itsestään kuin Lilasta elävästi ja
tunteikkaasti, mutta vailla liiallista nostalgiaa tai kaihomieltä. Kaiken
Ferrante on kirjoittanut taidokkaasti. Hän hiljentää ja kiihdyttää, valottaa
nykyhetkeä ja uppoaa menneeseen. Helinä Kankaan suomennos on sujuvaa luettavaa
sekin. **
Kirjoitin edelliset pätkät huhtikuussa 2016* ja toukokuussa 2017**. Olen
edelleen samaa mieltä kirjoittamani kanssa mitä sekä romaanien kehykseen että
Helinä Kankaan suomennokseen tulee. Nuo kaksi aiempaa bloggaustani kertovat
sen, miten Napoli-sarjan koen: millainen on Ferranten tapa kuljettaa tarinaa, miten
henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen kohtaavat, kuinka elinolojen muutokset
vaikuttavat keskeishenkilöiden, kuinka lahjakkuus ruokkii ja näivettää. Ja
tietenkin: millainen on minäkertoja ja kaiken kokija, millainen se josta
kerrotaan, joka koetaan läheisesti ja etäältä – elämänmittainen ihmissuhde,
joka on ristiriitojen repimä, monesta syystä kaikkea muuta kuin tasaveroinen.
Mutta sitten palapelistä puuttuisi vielä koko joukko paloja, vastauksia
kysymyksiin, solmujen aukemista – jotain, mitä lukija kenties aavistaa ja jotain,
mikä ehkä tulee yllättämään. Myös ympäristö muuttuu: Firenzen akateemisuus on
kaukana tehdastyöläisen maailmasta, ja monia muitakin uusia ulottuvuuksia tulee
aina vanhemmuuden kysymyksistä politiikkaan.
Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät syventää entisestään Lenún – tai nyt Elenan – ja Lilan –tai Linan – tarinaa: tuntemuksia, etäisyyttä, kokonaista maailmojen kuilua. Tietyllä tavalla oma lukukokemuskin on paitsi syvempi, myös ristiriitaisempi. Hetkittäin kumpikin hahmo jopa ärsyttää, vaikka kertojana toimivan Elenan tarkkanäköisyys ihastuttaa. Käy niin kuin pitkissä ihmissuhteissa, joissa ärtymys kielii kiintymyksestä.
Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät syventää entisestään Lenún – tai nyt Elenan – ja Lilan –tai Linan – tarinaa: tuntemuksia, etäisyyttä, kokonaista maailmojen kuilua. Tietyllä tavalla oma lukukokemuskin on paitsi syvempi, myös ristiriitaisempi. Hetkittäin kumpikin hahmo jopa ärsyttää, vaikka kertojana toimivan Elenan tarkkanäköisyys ihastuttaa. Käy niin kuin pitkissä ihmissuhteissa, joissa ärtymys kielii kiintymyksestä.
Ferranten romaanisarjan henkilöihin kasvaa kiinni, palapelissä on siis
vielä monta palaa jäljellä. Onneksi Elenan ja Lilan tarina jatkuu vielä yhden
osan verran.
--
Ferranten Napoli-sarjan kolmannesta osasta ovat kirjoittaneet muun muassa Leena, Tuija ja Tiina, sarjan
kaikista kolmesta osasta yhteispostauksen on kirjoittanut Arja.
Olen jo pitkään halunnut lukea Ferranten kirjoja,mutta en ole vielä lukenut yhtäkään. PItää katsoa ensi viikolla suomalaisessa kirjastossa jos siellä olisi, muuten ehkä tilaan netistä sillä englanninkieliset kirjat täällä ovat kalliimpia kuin netistä ulkomailta tilattuna.
VastaaPoistaJael, Ferrante kirjoittaa niin kiinnostavasti. Olen aika varma, että pitäsit tästä Napoli-sarjasta. Toivottavasti kirjastosta löytyy!
PoistaKatja, kiva juttu: Meillähän on ihan Ferrante Fun Club! Olen aivan koukussa ja kuten kirjoitat, tämä kolmas nimenomaan syventää kuvaa. Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät oli vahva sekä yhteiskunnallisesti että myös paljasti minusta paljon 'tytöistä'. Koska olen nyt aivan Sopranosien pauloissa (joululahja esikoiselta kaikki tuotantokaudet) olen hyvinkin kiinnostunut eräästä Solaran perheen henkilöstä...
VastaaPoistaNapoli -tetralogia on myös viihdyttävä, mutta onneksi kirjan funktiota viihdyttäjänä ei ole kielletty! Kautta aikain ihmiset ovat viihdyttäneet toisiaan nuotitulilla kertomalla tarinoita ja nyt meidän tarinamme ovat kirjoissa. Tämä on silti minusta sellaista laatuviihdytystä, josta siirappi ja halvat kikkailut ovat kaukana.
Niin totta, että molemmat nuoret naiset ärsyttävät vuorollaan:) Mikä minussa on vikana, kun säälin sitä yhtä pahista, joka on maanisesti rakastunut...
Odotan niin kuumana finaalia, että en sanotuksia saa!!!
♥♥
Leena, niin on! Ja Joyce Carol Oates- ja "kultakauden" John Irving -fan club (Irvingin uusimmista ei kannata sanoa mitään, huokaus). Mutta siis: Napoli-sarja on monesta syystä niin koukuttava. Ihmiskuvaus, yhteiskunnallinen ote, joku oleellinen tyttöydestä, naiseudesta ja sukupuolesta.
PoistaTämä kirjasarja tosiaankin viihdyttää, mutta menee kuitenkin laatukirjallisuuden puolelle.
Ja sama: sääli!
Toivottavasti neljäs kirja tulisi jo syksyllä.
♥♥
Olin jo kirjoittamassa, että 'laatuviihdettä', mutta arvelin, että se voi ärsyttää toisia. Minähän olen niitä kauheita, joka heti tajuan, mitä tarkoittaa 'lukuromaani'!
PoistaOijoi, just noita kulta-aikoja...Saan myös kyyneleet silmiini pelkästään siitä, kun muistan tunteeni luettuani Suojelus, Kiuru ja Termiitti, Armonyö ja Linnuntietä.
Mitä jos joudumme katumaan sääliämme: Pelottaa, en vain voi itselleni mitään. Siis kyseessä nyt M.S.
Ainakin minulle pikkulintuset ovat niin laulaneet: Kauheaa olisi ellei niin olisi.
♥♥
Aloitat todella osuvalla sitaatilla, ja palapelikooste on maiio tapa lähstyä palapelillisyä sarjaa. Sinuun verrattuna olen verrattain ärsyyntynyt Lenu-Lila-saagan seuraaja mutta silti ehdottomasti haluan tietää, mihin erkaantuvien ystävysten elämänkulku vie ja miten ratkeaa Lilan katoaminen. Eli kooukussa vaikkakin kakisten.
VastaaPoistaKyllä nämä kirjat ovat saaneet niin mainion vastaanoton, että pitäisi tartua näihin. Luin ensimmäisen Napoli-sarjan kirjan. En tiedä, liekö ajankohdassa tai omassa mielenlaadussa ollut vikaa, kun ei hirveästi sytyttänyt. - Huomasin edellisen bloggauksesi ja kiitos tuhannesti Rannelan kirjan vinkistä. En ole huomannutkaan että tuollainen kirja on ilmestynyt. Terhi oli aina niin ystävällinen Kristalle ja sitä kautta minäkin tutustuin häneen. Upea ihminen ja upea kirjailija.
VastaaPoistaHeh, minua päähenkilöt ovat ärsyttäneet alusta asti, mutta oletan että heidän on tarkoituskin olla aika ärsyttäviä. Harmillisempaa on se, että itse kirjat ovat minusta paikoitellen sekä ärsyttäviä että pitkäpiimäisiä. Mutta sitten toisaalta niissä on kuitenkin niin paljon kiinnostavaa ja hyvää, että pakkohan koko sarja on lukea. Vaikka sitten välillä haukotellen ja ärsyyntyen. :)
VastaaPoista