Pajtim Statovci:
Bolla
Otava 2019
Kansi Mirella Mäkilä
240 sivua
Kustantamosta
Kotimainen romaani
Hän kulkee hieman edelläni, ja yhtäkkiä minä tartun häntä olkapäästä, kuin
hullu, keskellä kirjaston sisääntuloaulaa, aivan niin, täysin luonteeni vastaisesti,
mitään miettimättä, rakennuksesta purkautuvan ihmisjoukon keskellä, nihkeän
lämpimäksi kierähtäneen iltapäivän sydämessä minä toden totta tartun häneen, ja
hän pysähtyy, ja vasta hetken kuluttua kääntää päätään, katsoo ensin kättäni
olkapäällään, sormenpäitäni jotka lepäävät solisluun kaarella, ja sitten minua,
sen lyhyen tuokion olen kokonaan toinen mies – näin elossa, ajattelen, näin
elossa minä en ole kuunaan ollut.
Aluksi on ihastuminen ja rakastuminen. Kirjallisuutta opiskeleva Arsim ja
lääkäriksi aikova Miloš kohtaavat Pristinassa 1990-luvun puolivälissä. Toinen
on albaani, toinen serbi, molemmat ovat miehiä uusiksi valtioiksi pirstaloivuvassa
Jugoslaviassa. Kaikki lähtökohdat ennustavat mahdotonta suhdetta, ja mahdoton se
onkin. Arsim on naimisissa Ajshen kanssa, pariskunnalle on syntymässä lapsi, on myös kansakuntien välistä vihanpitoa ja tietenkin yhteiskunnasta elävä ajatus siitä, ettei mies voi olla miehen kanssa.
Kaunis alku, rakkaus, himo, asioiden jakaminen, muuttuu suruksi ja
kaipaukseksi.
[--] voisiko tämä olla meille molemmille elämämme paras ja pahin päivä. Suru
ja kaipaus ovat vain osa niistä tunteista, joita lukija kokee Pajtim Statovcin romaanin
Bolla äärellä. Teoksen edetessä lukija kokee myös hämmästystä,
kauneutta, inhoa, epätietoisuutta ja ennen kaikkea ihastusta siitä, että käsillä
on näin taitavasti kirjoitettu kirja.
Statovcilla on
hallussaan sanojen mahti. Hän käyttää kieltä upeasti, luo sillä uusia
maailmoja, muttei kikkaile turhanaikaisia: Bolla on nautittavaa luettavaa. Bollan
erinomaisuus ei tietenkään jää vain kieleen, vaan niin romaanin tematiikka kuin
sen rakennekin toimivat. Kerrontaa rytmittävät Arsimin minäkerronta, Milošin
kirjoittamat osiot sekä kaikkea kannattelevat toiveet, realismi ja tarinat.
Kirjan esilehdillä
annetaan selitys sanalle 'bolla'. Se on:
1. haamu,
näkymätön, peto, piru
2. tuntematon eläinlaji, käärmeenkaltainen olento
3. ulkopuolinen
Statovcin romaanin kolme osaa mukailevat bolla-sanan eri muotoja. Lähtökohtana
oleva rakkaus on parasta, mitä ihminen voi kohdata. Mutta jos rakkaus ei – monista
syistä – voi kantaa, vaan muuttuu tuskaiseksi kaipuuksi, ottaa bolla vallan
pirun ominaisuudessaan. Käärmeenkaltainen olento muodostuu, kun romaanin
sisällä kulkeva tarina luolassa asuvasta tytöstä ja käärmeestä etenee.
Ulkopuolinen taas on Bollassa oikeastaan jokainen. Ja silti: kaikki tulkinnat pätevät
melkein kaikkeen romaanissa, etenkin Arsimiin.
Romaanissa on
kohtia, jotka hätkähdyttävät. Kaikkia Arsimin ratkaisuja tai tekoja ei voi
hyväksyä, esimerkiksi vaimoon tai erääseen treffikohtaamiseen liittyviä. Ne puistattavat,
mutta ovat osa Bollan vahvuuksia kirjallisuutena: ihminen on moniulotteinen,
vääryyksiä tekevä, ei aina ymmärrettävissä.
Yksinäisyys kuorii ihmisen ulos ihostaan, leikkaa kielen ja hylkää hitaasti
haihtumaan lukitun huoneen ilmaan.
Bolla onkin yksi moniulotteisimmista romaaneista, joita olen aikoihin lukenut. Se
on tarina eräästä avioliitosta, kuvaus kielletystä rakkaudesta ja voimakkaasta
kaipauksesta, kertomus vääryydestä ja väärin tekemisestä, kuvaus
pakolaisuudesta, jonnekin tai jonkun kanssa yhteen kuulumisesta. Se sekoittaa
realismin ja folkloren tasoja, kertoo arjesta ja kirjoittamisesta, totuudesta
ja unelmista.
Romaanissa kaikki on kohdillaan: kielen kauneus, rujous, rumuus, surumielisyys,
vakuuttavuus. Kun kirjan kannet sulkee, jäävät mieleen suru ja ajatus siitä miten
hetki onnea on saavutettavissa muttei pidettävissä.
P.S. Vielä – lässytyksen uhallakin: Jos olisi olemassa jonkinlaisia
kirjoittajahenkiä, yksi niistä kiertelisi ja kaartelisi aikansa, vierailisi monien
keskinkertaisten ja hyvien kirjoittajien luona ja jättäisi heille lahjakkuuden
murusia, isojakin paloja, mutta jatkaisi sitten matkaansa. Joitakin hän ei muistaisi muruilla eikä kimpaleilla,
vaan asettuisi näiden olkapäälle ja mieleen, tulisi kiinteäksi osaksi kirjailijaa. Pajtim
Statovci olisi tällainen, jonne kirjoittajahenki tekisi kotinsa – tai ehkei sen
tarvitsisi edes asettua, vaan se olisi jo aina asunut siellä, lahjakkuuden luona.
Muualla: Kirsi,
Airi
ja Tuija.