Natasha Lester: Ranskalainen valokuvaaja
Gummerus 2021
The French Photographer 2019
Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi
Kansi Eevaliina Rusanen
474 sivua
Arvostelukappale
Australialainen, Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan sijoittuva romaani
Et sinä ole pelkuri, hän sanoi itselleen. Entä sitten, vaikka hänen taitonsa
eivät riittäneetkään ottamaan kuvia, jollaisia hän oli nähnyt päässään? Hänen
tehtävänsä oli kehittyä niin taitavaksi. Kukaan muu ei niitä kuvia
ottaisi; joka ikinen miespuolinen kuvajournalisti olisi kiinnostunut
sairaanhoitajista yksinomaan sukupuolisina olentoina ja katselisi heitä
himokkaasti.
Nyt tiedän, mitä katson seuraavaksi Yle Areenasta: dokumentin nimeltä Lähikuvassa Lee Miller. Natasha Lasterin romaani Ranskalainen valokuvaaja
perustuu osin Lee Millerin elämään ja tekee kunniaa kuvajournalistinaisille,
jotka joutuivat kokemaan melkoista vähättelyä läpi uransa.
Niin joutuu myös romaanihenkilö Jessica May, joka Lee Millerin tavoin on ensin
Voguen malli, sitten lehden kirjeenvaihtaja ja kuvajournalisti.
Yhteydet luultavasti loppuvat siihen (edit. googlailin hieman ja ilmeisesti Jessissä on sittenkin enemmän Milleriä mukana) ja muutamaan muuhun todellisuuspohjaa omaavaan henkilöhahmoon, sillä Jessican – Jessin – elämä etenee
viihderomaanien kaavan mukaisesti melkoisessa ihmissuhdesokkelossa: on
rakkautta ja ystäviä, hyviä ja pahoja komistuksia ja eräs varsinainen pahatar.
On myös pieni orvoksi jäänyt Victorine, johon Jess kiintyy vahvasti (tämä tieto
kerrotaan jo kirjan takakannessa, joten en juonipaljasta mitään). Tämän
rinnalla on kuvausta sodasta ja sen jättämistä arvista sekä valokuvaajan
työstä, jota Lester kuvaa kiinnostavasti: kuvaamisen lisäksi myös
kuvajournalistin aiheita sekä taidokkaan ammattilaisen tunnistettavaa, omaa
jälkeä. Jessin 1940-luvulle sijoittuvan kertomuksen rinnalla kulkee vuoteen
2005 ajoittuva taidekuriiri D’Arcy Hallworthin tarina. D’Arcy käy läpi
valokuvakokoelmaa ja saa samalla selville asioita omasta alkuperästään.
On mielenkiintoista, miten saman romaanin äärellä voi viihtyä ja ärsyyntyä, ja
miten tiukasti otteessaan luettu pitää silloinkin, kun sitä lukee epäilyksen
silmälasit nenällään.
Ranskalainen valokuvaaja on lukuromaani, joka vie mukanaan: On saatava selville, miten Jessin ja D’Arcyn tarinat liittyvät yhteen (osan voi arvata helposti, mutta romaani onnistuu myös yllättämään). On kiehtovaa lukea, miten Jess pärjää miehisessä maailmassa ja kuinka hän kehittyy valokuvaajana. On ilahduttavaa huomata, miten vahvasti Lester kantaa naisasiaa (toki aina voisi toivoa vielä suurempaa monipuolisuutta, mutta romaani toimii hyvin siinä ajassa, jonne se sijoittuu, aikaan jolloin journalistinainen joutui jopa salaamaan sukupuolensa). On myös hyvä lukijana huomata, että joskus tällaisia suuria tunteita kaipaa ja ehkä juuri nyt, korona-aikaan, eskapismia todellakin tarvitaan.
Kaiken hyvän viihdyttävyyden rinnalla, tietenkin ja ehkä lajityyppiin
kuuluvana, voi ärsyyntyä siitä, miten ihmiset ovat ah-niin-kauniita ja kuinka
saippuaoopperamaisia juonittelukuvioita teokseen mahtuu.
Lesterin tekemää taustatyötä ei voi kuin ihailla, samoin kerronnan sujuvuutta.
Lopputulemana ja rinnastuksena: tämä asettuu jonnekin Kate Mortonin ja Lucinda Rileyn teosten välimaastoon. Lajityypissään Ranskalainen
valokuvaaja on enemmän kuin kelpo – se on kiehtova tarina sodan jäljistä, sukusalaisuuksista ja valokuvauksesta.
♥
Lue tämä, jos: olet kiinnostunut toisesta maailmansodasta, valokuvauksesta,
naisten kokemasta vähättelystä, sukusalaisuuksista ja rakkaudesta – ja jos
siedät kaikkea em. viihderomaanin muodossa.
Vältä tätä, jos: kammoksut viihderomaaneja ja sitä, miten pahikset ovat
pahiksia.
Kiitos tästä! Listalle menee ihan heittämällä. :D
VastaaPoista