tiistai 19. marraskuuta 2013
Eeva-Kaarina Aronen: Kallorumpu
Eeva-Kaarina Aronen: Kallorumpu
Kustantaja: Teos 2011
Kansi: Nina Leino
Sivuja: 390
Mistä: Ostos
Kotimainen romaani
Tarkoitan, että kun kuvat alkavat välähdellä valkokankaalla (miten vaikea sitä olikaan pystyttää hallin peräseinälle), minä astun itse kankaalle, elämään jälleen näkymättömänä ihmisten ja esineiden keskellä, niin kuin kauan sitten. En ymmärtänyt silloin kohtaloani ollenkaan - rakensin vain maailmani parhaani mukaan, ja toiveeni olivat kohtuuttomat. Nyt tiedän sen kyllä.
Ainutlaatuinen elokuva esitetään vain yhden kerran. Elokuva kertoo, millaista elämä todellisuudessa oli marsalkka Mannerheimin kodissa. Kyse ei ole mistä tahansa elokuvaesityksestä, vaan totuuden, muistojen, elokuvan, faktan ja fiktion spiraalista, jossa euroajan Helsinki kohtaa vuoden 1935 marraskuun kolmannentoista päivän Kalliolinnantiellä Kaivopuistossa. Kalliolinnantien talossa asuvat Mannerheim, vuokralainen, ja hänen tyttärensä, kävelyille kaipaava Sophie. Huvilassa on kiire: rouva Lehtinen valmistelee illallista, jonne on kutsuttu muun muassa laulaja Aulikki Rautawaara, Juho ja Alli Paasikivi sekä Gerda ja Risto Ryti. Nykyajassa elokuvan tekijä kommentoi filminsä tapahtumia.
Elokuva on kaiken alku Eeva-Kaarina Arosen Kallorummussa, muutaman vuoden takaisessa Finlandia-ehdokkaassa. Kahdessa aikatasossa liikkuva tarina kuljettaa lukijansa Mannerheimin lähipiirin yksityisimpien asioiden äärelle, kaikkea todistaa vain elokuvantekijä. Mutta kuka elokuvaohjaaja on, kuka toimii kaiken kertojana?
Olen käynyt sen yön mielessäni niin moneen kertaan, että että luulisi kertomuksen ottavan jo alkuperäisten tapahtumien paikan. Silloinhan syntyy tarina, joka on usein alkulähdettään mielenkiintoisempi. Sanat niittaavat paikoilleen ohimeneviä tunnelmia, epämääräisiä aavistuksia ja jopa asioita, joita ei ollenkaan ollut. Kaikki ne tähtäävät samaan, totuuden muodostamiseen, ja niin totuus saa muunnelman avulla uuden hahmon, joka alkuperäistä suurempi, tarkempi ja vahvempi.
Kallorumpu on romaani, jollaista en ole ihan heti lukenut. Se ei vertaudu muihin, vaan on ihan omaa luokkaansa. Sanonpa näin heti alkajaisiksi. Se on omaa luokkaansa, koska se on vaikea ja silti koukuttava, koska se uskaltaa katsoa palvottua kohdettaan uusin silmin ja koska se on kirjoitettu hyvin, lukijaa arvostaen.
Kirjoittaessaan Aronen taiteilee eri aikatasojen, kaikkitietävän kertojan ja lukuisten henkilöiden pään sisällä toisaalta tajunnanvirtaisesti, toisaalta tarinaa kuljettaen ja arvotusta kasvattaen. Hänen tekstinsä näyttää ihmisen paljaimmillaan, mutta muistuttaa myös tähtipölystä, hän ei kohota ylhäisiä eikä unohda alhaisempiakaan. Ennen kaikkea Aronen ei riko eikä luo Mannerheim-myyttiä, vaan kuvailee marraskuisen päivän tapahtumia rikkaasti: tunnelma on vuodenaikaan sopivasti hämyinen, hieman samettiverhojen raskas; Salongissa vieraana olevat rouvat juovat kahvia Meissen-kupeista; Sophie on juonut kolme lasillista sherryä; Mannerheim seisoo alasti ja toisaalla itävaltalainen kamaripalvelija Hans Köpf haaveilee ompelemisesta. Toisaalta kertoja tarkkailee myös elokuvasalinsa yleisöä. Oman itsensä hän pitää salaisuutena. Aronen kirjoittaa kertojansa ja tämän näkemänä koko Mannerheimin illallisseurueen tarkkanäköiseksi, toisaalta nostalgiaan taipuvaksi, toisaalta pistäväksikin: laulatar Rautawaara on verenimijä, Sophie Mannerheim ylvään pintansa alla homssuinen, Mannerheim itse kaikkien rakastama - niin ihailtu, että huvilan ruokalistojakin varastetaan muistoksi ihmeellisestä vuokralaisesta.
Kallorumpu on aluksi hidas ja fragmentaarinenkin. Kirjaan ei pääse heti sisälle, mutta sitten kun Arosen kerronnan lumo tavoittaa lukijan, avautuu ihmeellinen maailma. Alkuun pysähtynyt tunnelma muuttuu, romaani imaisee mukaansa kaikkiin kerroksiinsa. Rikkonainen rakenne selittyy: romaanin maailma on samanlainen kuin elokuvantekijän kuvaama haitari-todellisuus: Välillä se on kokonaan auki levitettynä, niin että soittimen uumenista kuuluu yksi ainoa pitkä ulvaisu, diskanttia ja bassoa, ja näen yhdellä kertaa kaiken. Toisinaan haitari on supussa, ja laskoksista pilkahtaa milloin mitäkin. Molempia tarvitaan - ja molemmat näkyvät Kallorummussa, joka pala palalta ja säie säikeeltä avaa itseään lukijalle yhä enemmän ja enemmän aina yllättävään ja harvinaisen hienoon loppuunsa saakka.
---
Kallorummusta ovat kirjoittaneet myös Sara, Arja ja Erja.
Voi että, olipa kiva päästä lukemaan mitä sinä tästä pidit!
VastaaPoistaMinusta tämä kirja on aivan upea, ihan ehdottomasti yksi parhaista koskaan lukemistani. Tunnelma vangitsi minut alusta loppuun, haltioissani vain haukoin henkeä ja luin.
Erja, olen ihan samaa mieltä: upea kirja, joka nousi ainakin tämän vuoden kirjakärkeeni. Vaikka kirjoitin kirjan alun hitaudesta, nautin tunnelmasta heti alusta saakka ja voi millainen loppupuoli kirjalla olikaan!
PoistaTämä kirja oli lukulistallani Finlandia-ehdokkuutensa aikaan, mutta jäi lukematta. Nyt mielenkiinto heräsi uudelleen kirjoituksesi ansiosta. Kallorumpuun pitää ehdottomasti tutustua!
VastaaPoistaJonna, niin oli minullakin. Kirjamessuilla yksi ystäväni suositteli kirjaa niin pontevasti, että ostin Teoksen osaston alelaarista ja ihastuin kyllä.
PoistaMinä nappasin tämän syksyllä kirjaston poistomyynnistä ihan heräteostoksena. Vähän epäilin, että oliko euron sijoitus väärä ja jäisikö kirja vain omaan hyllyyn lukemattomana. Helsingin kirjamessuilla tätä kuitenkin kehuttiin ja nyt luettuani vielä sinun arviosi, vakuutun yhä enemmän siitä, että ei se euron maksu hukkaan ole mennyt -kyllä minä Kallorummun vielä luen. :)
VastaaPoistaKaisa, hyvä heräteostos! Tosiaankin, minä vaikutuin ja vakuutuin. Kallorummulle kannattaa kuitenkin varata aikaa, olen yleensä nopea lukija, mutta tämän kanssa meni viisi päivää. Viisi hienoa päivää!
PoistaHieno juttu, että luit tämän! Olisit jäänyt paljosta paitsi. Yksi upeimmista kirjoista koskaan. Totta, ei nopea luettava, senkään takia, että hetken sen jälkeen on jossain ihan muualla, eikä heti voi tarttua uuteen luettavaan. Olin hyvin vaikuttunut tästä, vieläkin muistan hyvin sekä kirjan että tunnelman, vaikka pari vuotta on jo tainnut vierähtää - ja olen yleensä hyvä unohtamaan kirjat nopeasti :-)
VastaaPoistaArja, olet oikeassa, tämä on niitä kirjoja, joita ei pidä missata. Tunnistan myös tuon, ettei hetkeen voi tarttua uuteen. Onneksi minulla jäi yksi kirja kesken Arosen kirjan myötä ja voin nyt jatkaa sitä. :)
PoistaVoi että, tämä on minullakin ehdottomasti yksi hienoimpia lukukokemuksia viime vuosien ajalta, ja olen tosi iloinen että luit tämän, ja selvästikin todella vaikutuit. <3 Minäkin kävin muuten ostamassa tämän messusunnuntaina omaan hyllyyni, oli niin hyvä tarjous. :) Tekisi mieli lukea tämä nyt uudestaan hienon arviosi myötä. Tosin ihan heti en taida ehtiä, mutta varmasti luen tämän joskus vielä toiseen kertaan. Arosta pitäisi lukea enemmänkin, ja toivottavasti kirjailijalta saadaan piakkoin jotain uuttakin, hienoa luettavaa.
VastaaPoistaTässä kirjassa saattaisi olla jotakin sellaista, mistä minäkin lukijana pitäisin. Kiitos hienosta arviostasi, taisin löytää juuri uuden luettavan kirjan! :)
VastaaPoista